Ett stort problem är de orimliga och hutlöst dyra ockerpriserna på hus och tomter. Detta hjälper ju till att driva upp taxeringsvärdet (som måste vara "rimligt", med tanke på arv etc), och indirekt fastighetsskatten.
Det finns säkert många skatter som är tokiga, men en orsak till att alla riksdagspartier vill ha fastighetsskatt är att den inte är lika enkel att mygla bort som andra skatter. Hus kan inte flytta till Cayman-öarna.
När det är sagt så önskar jag att det på något sätt kunde fixas så att det inte ska kosta skjortan att bo i ett hus bara för att ens nyrika grannar spenderat hiskliga summor på sjöbodar etc. Kanske skulle skatt bara tas ut när man säljer huset. Men då skulle det väl bli än vanligare med stora summor pengar "under bordet". Kanske kan en lösning vara att alla hus säljs på offentlig, och mycket marknadsekonomisk, auktion där en tredje (oberoende) part avgör vilket bud som vinner.
Själv har jag aldrig förstått varför det på TV alltid låter så problematiskt när fastighetspriser sjunker. "Risk för fallande fastighetspriser". VA? Det är väl bara bra om husen blir billigare. Det är ju orimligt att alla andra tillverkade saker i samhället sjunker i pris medan husen bara blir dyrare och dyrare (utan att för den skull bli motsvarande mycket större, bättre, lyxigare, whatever).
Nej, gärna en rejäl fastighetskrasch, det behövs.
(Jag tycker, som jag nog svamlat om tidigare, att även jordbruksmark och skogsmark är hiskeligt överdyra, till stor del beroende på korkade subventioner som gör det lönsamt att spekulera)
--------------------
zon2.5
|