CITAT (shiva @ 03-09-2005, 03:21)
Det är en himla stor skillnad på våra jaktformer genom historien. Jag anser att jakt på rådjur och älg är helt befogad! Varför, jo eftersom vi har skjutit av deras naturliga fiende, varg, järv, björn, lo och kungsörn.
I befolkade områden har jag full förståelse för att man inte vill ha björn runt hörnet, eller en järv som tar nyfödd boskap Men stora delar av Sveriga är obebott. Med ett undantag:våran så kallade ursprungsbefolkning, samer!
Det måste va en av Sveriges största naturkatastrofer, ett löjligt folkslag som vill vara "unika och en del av sveriges ursprung ". Dom vill helst ha en egen nation, förutom den dag på året när bidragen till hellikoptrar, scotrar och fyrhjulingar ska betalas, med EU-bidrag och skattepengar!
Vad är det vi ska bevara? En totalt meningslös kultur som inte vill anpassa sig till sammhället. Dessa renflockar betar på en tredjedel ar sveriges yta, skapar massor av skada för skogs bolagen och massor av trafikolyckor.
Hela verksamheten är en förlust för Sveriges ekonomi, och en utdöende rörelsa som inte bör finnas år 2005!!
Svea rikets högsta domstol dömde för några år sedar frågan om en bildekal med texten:"Rädda en varg, skjut en same", och bilägaren friades.
Hoppas att den här debatten fortsätter .
Magnus
DET RESONEMANGET KÖPER JAG RAKT AV