|
Min åsikt ang. jakt: Hemskt, mord, onödigt! vad mera behöver man säga.. jakt är skit... Låt vilda djurena vara. Jägarna är mördare som mördar försvarslösa djur. Precis som människan mördar försvarslösa människor ex. barn!
Många säger att djuret dör direkt och lider inte, ha, det är en utav dom största skämten! Djurena lider precis lika mycket som vi, fast mera!
Och sen så, varghatare, varför hata vargen?? människan ska man vara mera rädd för än vargen.
alltså. bort med jakten, det är onödigt mördande.
Annkina
02-09-2005, 15:17
Tycker du har fel i det mesta du skriver. Men alla har ju rätt till sin åsikt, men jag håller inte med dig.
En liten fråga bara, Har du varit med vid någon jakt och sett hur det går till? Inte menat som en sur och snorkig fråga utan bara en fundering från min sida.
CITAT (Annkina @ 02-09-2005, 16:17) Tycker du har fel i det mesta du skriver. Men alla har ju rätt till sin åsikt, men jag håller inte med dig.
En liten fråga bara, Har du varit med vid någon jakt och sett hur det går till? Inte menat som en sur och snorkig fråga utan bara en fundering från min sida. nej o inte vill jag det heller. typ som om man ska ställa fråga, har du vart med om ett människo mord?
Annkina
02-09-2005, 16:56
Du menar att du likställer djur och människor?
wolkenkrabber
02-09-2005, 16:57
men snälla människa? ett djur lider mer av att bli skjutet än en människa? det gör nog lika ont skulle jag tro, och nej jakt är inte helt jävla onödigt, då kan du ju lika gärna hata en varg för att den jagar, och en vargs jakt metod är MYCKET mer plågsam och långdragen än våran, månniskor är allätare, vi ör inte byggd för att gå och beta i diket! men du får väl tycka som du vill, själv skall jag käk en stackar söt lite rar gulligt puttniutting stackas sönderplågad älg till middag ha det trevligt med ditt betande i diket
*Felix matte*
02-09-2005, 17:09
CITAT (wolkenkrabber @ 02-09-2005, 17:57) själv skall jag käk en stackar söt lite rar gulligt puttniutting stackas sönderplågad älg till middag ha det trevligt med ditt betande i diket 
Annkina
02-09-2005, 17:42
CITAT (wolkenkrabber @ 02-09-2005, 17:57) själv skall jag käk en stackar söt lite rar gulligt puttniutting stackas sönderplågad älg till middag ha det trevligt med ditt betande i diket 
ja, men nja, jag vet inte riktigt. Jag ser nog hellre djurena mera än mig själv... Vill hellre att djurena ska ha det bra än mig. Svar nog?  Och wolkenkrabber, du behöver inte vara otrevlig! tycker ditt inlägg var väldigt otrevligt och omoget. Vargen kan ex inte gå på affären, eller du kanske har sett en ha gjort det? Om vi måste äta djur så kan vi äta det vi har tagit fram, ex Kossor och grisar! Vi lever på 2000-talet och inte på stenåldern som du verkar tro. Som sagt, behöver inte vara så jävla otrevlig wolkenkrabber. för då får du dubbelt så mycket tbx. Och jag tycker jakt är jävligt onödigt. Tycker djurena får lida mera än människan iallafall. Och vet du vad? vargar är vackra och ståtliga!  så nej jag hatar inte vargen för att den måste äta sin mat. Men människan tar juh ändå vargens mat. (inte så konstigt att det ta lättare byten som människan klagar på, som får, osv  ) Och sen så att dom flesta ser jakten som en sport, så sjukt!
ok...så bara för att du likställer,eller sätter djuren före mäniskor, så ska vi andra, som gärna äter dom svälta då? för utan jakt ingen mat du får gärna tycka djuren är viktigast, men klaga inte på jakten.
Annkina
02-09-2005, 18:00
CITAT (Azeman @ 02-09-2005, 18:54) CITAT (Annkina @ 02-09-2005, 17:56) Du menar att du likställer djur och människor? ja, en nja, jag vet inte riktigt. Jag ser nog hellre djurena mera än mig själv... Vill hellre att djurena ska ha det bra än mig. Svar nog? Så om grannens hus brinner och han och hunden finns där, och du hinner bara rädda en av dom, då tar du hunden?
Latmask
02-09-2005, 18:06
Lägger mig inte i debatten om jakt, men reagerade på ordet svält ovan... jag har inte ätit kött sen 99 och ingen som ser mig skulle nog kalla mig för svältande.
CITAT (pejori @ 02-09-2005, 18:59) ok...så bara för att du likställer,eller sätter djuren före mäniskor, så ska vi andra, som gärna äter dom svälta då? för utan jakt ingen mat du får gärna tycka djuren är viktigast, men klaga inte på jakten. Jag klagar på jakten jo. Vi människan svälter inte utan kött.. Och sen så jakt? jo, stenåldern jo, och sen så har vi tagit fram jordbruket ex med grisar och kossor för att få kött (synd att dom får lida så mycket med transporten osv)
CITAT (Annkina @ 02-09-2005, 19:00) CITAT (Azeman @ 02-09-2005, 18:54) CITAT (Annkina @ 02-09-2005, 17:56) Du menar att du likställer djur och människor? ja, en nja, jag vet inte riktigt. Jag ser nog hellre djurena mera än mig själv... Vill hellre att djurena ska ha det bra än mig. Svar nog? Så om grannens hus brinner och han och hunden finns där, och du hinner bara rädda en av dom, då tar du hunden? Självklart
wolkenkrabber
02-09-2005, 20:20
CITAT (Azeman @ 02-09-2005, 19:09) CITAT (Annkina @ 02-09-2005, 19:00) CITAT (Azeman @ 02-09-2005, 18:54) CITAT (Annkina @ 02-09-2005, 17:56) Du menar att du likställer djur och människor? ja, en nja, jag vet inte riktigt. Jag ser nog hellre djurena mera än mig själv... Vill hellre att djurena ska ha det bra än mig. Svar nog? Så om grannens hus brinner och han och hunden finns där, och du hinner bara rädda en av dom, då tar du hunden? Självklart Seriöst! så du skulle sätta en katt före ditt barns liv? mitt inlägg var inte elakt, det var argumentativt. att tycka att alla skall leva utan kött bara för att man gillar den lilla pälsklädda lammkottletten är inte heller särskillt så moget men ajja jag ber uten gånger om ursäk iaf jag sårade dig
zaaritha
02-09-2005, 21:16
Idiotiskt! Man skjuter inte djur ,för att känna sej duktig--vilket de flesta jägare verkar göra!!??
Åsa, mälardalen zon 2
02-09-2005, 21:22
CITAT (zaaritha @ 02-09-2005, 22:16) Idiotiskt! Man skjuter inte djur ,för att känna sej duktig--vilket de flesta jägare verkar göra!!?? De flesta jägare jag känner är nöjda med jakten även om de inte själva har skjutit så inte måste de känna sig duktiga över att de skutit ett djur själv. Sedan är ju frågan hur grönsaksätarna har tänkt sig övergången till helt vegetarisk kost, för då måste vi gå över till ÄNNU MERA konstgödning = ännu värre rabarbersoppa i östersjön på sommaren, för på KRAV-odlingarna använder vi ju sådant som blodmjöl, köttmjöl, benmjöl, malda kycklingrester etc. =slaktrester.
Det är väl skillnad på jakt och jakt, eller...? Personligen föraktar jag t.ex. den varg- och björnjakt som för tillfället bedrivs i Ryssland. Rika män åker dit för att leka, usch! Eller de som reser till Afrika för att sen kunna pryda sitt hem med troféer. Men många av våra vilda djurstammar behöver reduceras för att balansen inte ska rubbas. Älgen hör till dem. Och här på Åland har sälarna blivit en stor plåga - jakten borde ha tillåtits för länge sen. Nu finns risker för epidemier. För att inte tala om sälens framfart i fiskbeståndet. Vissa inplanterade eller invandrade djur borde också skjutas. Minkar, mårdhundar, rådjur - här förorsakar de en massa skada. Förresten, för länge sen läste jag om att det finns förvildad tvättbjörn i Mälardalsområdet. Stämmer det eller var det en skröna? Amaira borde ju veta. Mulle
Annkina
02-09-2005, 21:33
CITAT (zaaritha @ 02-09-2005, 22:16) Idiotiskt! Man skjuter inte djur ,för att känna sej duktig--vilket de flesta jägare verkar göra!!?? Och hur många jägare känner du?
zaaritha
02-09-2005, 21:36
Jag hatar jakt! Dessa jägare som klagar på att vilda djur tar deras byte!!!!!!!! Så jävla idiotiskt! Vad gnäller de för???
CITAT (zaaritha @ 02-09-2005, 22:36) Jag hatar jakt! Dessa jägare som klagar på att vilda djur tar deras byte!!!!!!!! Så jävla idiotiskt! Vad gnäller de för??? om du hatar jakt...bli vegitarian då
Det är en himla stor skillnad på våra jaktformer genom historien. Jag anser att jakt på rådjur och älg är helt befogad! Varför, jo eftersom vi har skjutit av deras naturliga fiende, varg, järv, björn, lo och kungsörn.
I befolkade områden har jag full förståelse för att man inte vill ha björn runt hörnet, eller en järv som tar nyfödd boskap Men stora delar av Sveriga är obebott. Med ett undantag:våran så kallade ursprungsbefolkning, samer!
Det måste va en av Sveriges största naturkatastrofer, ett löjligt folkslag som vill vara "unika och en del av sveriges ursprung ". Dom vill helst ha en egen nation, förutom den dag på året när bidragen till hellikoptrar, scotrar och fyrhjulingar ska betalas, med EU-bidrag och skattepengar!
Vad är det vi ska bevara? En totalt meningslös kultur som inte vill anpassa sig till sammhället. Dessa renflockar betar på en tredjedel ar sveriges yta, skapar massor av skada för skogs bolagen och massor av trafikolyckor.
Hela verksamheten är en förlust för Sveriges ekonomi, och en utdöende rörelsa som inte bör finnas år 2005!!
Svea rikets högsta domstol dömde för några år sedar frågan om en bildekal med texten:"Rädda en varg, skjut en same", och bilägaren friades.
Hoppas att den här debatten fortsätter . Magnus
Jag håller med dig helt å hållet. Hur kan man skjuta djur? Naturens balans rubbas som har funnits i alla tider. Dessuttom är jägarna farliga för sin omgivning, ofta slår det runt i skallen på dom å då skjuter dom även sin fru barn osv............... Det har hänt alltför ofta .........
CITAT (mulle @ 02-09-2005, 22:32) Förresten, för länge sen läste jag om att det finns förvildad tvättbjörn i Mälardalsområdet. Stämmer det eller var det en skröna? Amaira borde ju veta. amaira vet inte alls Har inte hört talas om det, och vet ingenting. Sorry.
CITAT (wolkenkrabber @ 02-09-2005, 21:20) CITAT (Azeman @ 02-09-2005, 19:09) CITAT (Annkina @ 02-09-2005, 19:00) CITAT (Azeman @ 02-09-2005, 18:54) CITAT (Annkina @ 02-09-2005, 17:56) Du menar att du likställer djur och människor? ja, en nja, jag vet inte riktigt. Jag ser nog hellre djurena mera än mig själv... Vill hellre att djurena ska ha det bra än mig. Svar nog? Så om grannens hus brinner och han och hunden finns där, och du hinner bara rädda en av dom, då tar du hunden? Självklart Seriöst! så du skulle sätta en katt före ditt barns liv? mitt inlägg var inte elakt, det var argumentativt. att tycka att alla skall leva utan kött bara för att man gillar den lilla pälsklädda lammkottletten är inte heller särskillt så moget men ajja jag ber uten gånger om ursäk iaf jag sårade dig Jag skulle sätta båda förre mig. Och nu så har jag inget barn, så då skulle jag ta katten ^_^... Men självklart båda. Jo, jag anser att ditt inlägg var elakt. Man kan argumentera på ett moget sett... "pälsklädda lammkottletten " Jag äter kött. Men jag äter det som vi tog fram. (som jag även hellst vill låta bli pga transporten och hur dom hanteras *blä*) Och jag har inte sagt heller att alla ska leva utan kött... har jag det kanske eller? Isåfall vill jag även att du ser över det hella. Du verkar ha fått allt på bakfoten!
CITAT (shiva @ 03-09-2005, 03:21) Det är en himla stor skillnad på våra jaktformer genom historien. Jag anser att jakt på rådjur och älg är helt befogad! Varför, jo eftersom vi har skjutit av deras naturliga fiende, varg, järv, björn, lo och kungsörn.
I befolkade områden har jag full förståelse för att man inte vill ha björn runt hörnet, eller en järv som tar nyfödd boskap Men stora delar av Sveriga är obebott. Med ett undantag:våran så kallade ursprungsbefolkning, samer!
Det måste va en av Sveriges största naturkatastrofer, ett löjligt folkslag som vill vara "unika och en del av sveriges ursprung ". Dom vill helst ha en egen nation, förutom den dag på året när bidragen till hellikoptrar, scotrar och fyrhjulingar ska betalas, med EU-bidrag och skattepengar!
Vad är det vi ska bevara? En totalt meningslös kultur som inte vill anpassa sig till sammhället. Dessa renflockar betar på en tredjedel ar sveriges yta, skapar massor av skada för skogs bolagen och massor av trafikolyckor.
Hela verksamheten är en förlust för Sveriges ekonomi, och en utdöende rörelsa som inte bör finnas år 2005!!
Svea rikets högsta domstol dömde för några år sedar frågan om en bildekal med texten:"Rädda en varg, skjut en same", och bilägaren friades.
Hoppas att den här debatten fortsätter . Magnus DET RESONEMANGET KÖPER JAG RAKT AV
Ophelia
03-09-2005, 09:59
Jag är från landsortssläkt. För mig är det självklart med jakt och fiske. Vi har även haft djur för slakt. Min pappa jagar givetvis för nöjes skull men även för multiflorans skull i naturen. Vi har en del rådjur och älg och för mycket klarar naturen av att föda. Det finns även mycket fågel (bl a duva)En del av djuren rör sig, som bekant, inom vissa revirområden.
Jag är uppväxt på det mesta som går att tillreda av djuren. Har aldrig skämts bort med att gnälla om grytor och sådan. Kan laga mat av både framdel och bakdel av djuren. Jag föredrar personligen att äta vilt och djur från egen slakt då jag vet att de inte varit uppfödda på institutionsliknande ställen.
Jag är dock inte för sådana jägare som ränner i skogarna max en gång/år och däremellan inte ens fingrar på sitt vapen annars. Sådana jägare blir dåliga skyttar och hör inte hemma i jaktsammanhang. Jakt kan vara en social sammankomst men de som bedriver jakten bör ju ha en viss jaktvana och kontinuitet.
Jag har inget emot en mångfald av djur i skogen. Håller med magnus att det kan inte vara kul att han en björn nästan i sängen. Jag tror att denna mångfald är nödvändig för ekologin. trots att vi är väldigt duktiga på att se till att vissa stammar hålls på en lagom nivå så klarar människan inte av att se hela bilden. Ett exempel är sjukdomen tularemi. För många kanin/hardjur inom ett område ökar klart tendensen för sjukdomen.
Annkina
03-09-2005, 16:16
CITAT (Azeman @ 03-09-2005, 09:44) Jag äter kött. Men jag äter det som vi tog fram. (som jag även hellst vill låta bli pga transporten och hur dom hanteras *blä*) Och jag har inte sagt heller att alla ska leva utan kött... har jag det kanske eller? Isåfall vill jag även att du ser över det hella. Du verkar ha fått allt på bakfoten! Jag kan inte förstå argumentet att det är ok att äta uppfödda djur, men inte vilda. Jag vet bara hur min far,bror och resten av denna byn jagar, men här är det friska, vilda,djur som skjuts. Djur som aldrig har stått inlåsta i ett litet bås och bara fått mat som anpassats för att de ska bli så stora som möjligt. Ofta väldigt stressade. En älg lever ett vilt liv fram tills den dagen de skjuter den. Den står i godan ro och äter och Pang! sedan vet den inte mer. Det kallar jag att vara djurvänner. Jag äter hellre viltkött än gris och nöt som är uppfödda pga detta. Jag tycker att du borde se dig omkring och upptäcka att saker inte alltid är som man tror. Sätt dig ner och ta en vettig disskusion med en jägare så tror jag att du märker att de är stora naturmänniskor och djurvänner!
Ophelia
03-09-2005, 16:22
CITAT (amaira @ 03-09-2005, 08:37) CITAT (mulle @ 02-09-2005, 22:32) Förresten, för länge sen läste jag om att det finns förvildad tvättbjörn i Mälardalsområdet. Stämmer det eller var det en skröna? Amaira borde ju veta. amaira vet inte alls Har inte hört talas om det, och vet ingenting. Sorry.  Jag har sådanadär tvättbjörnstofflor OCH jag bor i Mälardalen. Kan det ha något samband??? Kanske någon som har lite dålig syn.
zaaritha
03-09-2005, 18:44
pejori! Vad menar du? Jagar du? Jag äter kött, men avskyr denna s.k. "skyddsjakt" Som jag sagt förut; jägarna påstår att de bara sollar ut djur-- men; varför blir det så´nt himla väsen, när vilda djur tar jägarnas byten??????????
jag menar att det är ingen skillnad på om en jägare skjuter älgar och rådjur, eller om bönder håller grisar och kor som matdjur den djurhållningen KAN många gånger vara betydligt mycket värre än jakten. så är det så avskyvärt med jagt, ska man inte äta kött och fågel.....eller lever du med skyddsglasögon, så att det är okay att djuren lider, bara du slipper veta det. det får gärna finnas kött i affärer, som är blodfritt och välpacketerat, men ingen jakt sedan är det ingen mening att börja prata om ytterligheterna i jakten, för då kan man även se jakten på råttor som onödig och hemsk. ja dom sprider sjukdommar, men dom städar efter oss mäniskor också SÅ MENADE JAG
CITAT (zaaritha @ 03-09-2005, 19:44) varför blir det så´nt himla väsen, när vilda djur tar jägarnas byten?????????? av samma orsak som djuren blir förbannade om jägaren tar deras byte. vi är djur, och jaktbytet är heligt för både varg, björn järv, lo och mäniska
zaaritha
03-09-2005, 19:04
Nja--det är väl ett ihåligt svar!!?? Djuren reagerar ju inte som jägarna gör!!
CITAT (zaaritha @ 03-09-2005, 20:04) Nja--det är väl ett ihåligt svar!!?? Djuren reagerar ju inte som jägarna gör!! nä...det är jägarna som reagerar som djuren  det är inte ihåligt det är bara svårt att förklara i skrift. när man pratar med någon irl. blir det tydligare när man förklarar
zaaritha
03-09-2005, 19:51
Vi lägger ner detta--eller hur!? Vi har inte samma åsikter om jakt--men vi kan väl vara vänner, ändå!?
zaaritha
03-09-2005, 20:34
Bra!!
Gossen Ruda
04-09-2005, 19:45
Om jakten går rätt till är den att föredra framför vår uppfödning av slaktdjur. Pang, en kula och djuret är dött. Jämför det med hönsuppfödning eller kornas långa stressande resa till slakteriet. Visst har en del jägare lite underlig inställning men det förekommer i alla delar av vårt samhälle.
Jakten är en förutsättning att samhället skall fungera. Om t.ex. älgstammen skulle få växa fritt hade resultatet blivit mängder av olyckor med bilar. Visserligen tycks du inte sätta människoliv så högt men även älgen dör för det mesta. För att inte tala om hur våra trädgårdar skulle se ut efter besök av älgflockar och rådjurshorder.
Visst kan man tänka sig att låta rovdjuren sköta balansen men antalet vargar, lodjur och björnar skulle nog bli otrevligt stort. Även en människa kan bli rovdjursbyte om det kniper. Mors lilla Olle hade kanske inte kommit hem efter blåbärsplockandet. För att inte tala om att alla våra "tama" djur skulle behöva födas upp inomhus för att inte svinnet skulle bli för stort.
Vakna upp, Azeman!
CITAT (Gossen Ruda @ 04-09-2005, 20:45) Om jakten går rätt till är den att föredra framför vår uppfödning av slaktdjur. Pang, en kula och djuret är dött. Jämför det med hönsuppfödning eller kornas långa stressande resa till slakteriet. Visst har en del jägare lite underlig inställning men det förekommer i alla delar av vårt samhälle.
Jakten är en förutsättning att samhället skall fungera. Om t.ex. älgstammen skulle få växa fritt hade resultatet blivit mängder av olyckor med bilar. Visserligen tycks du inte sätta människoliv så högt men även älgen dör för det mesta. För att inte tala om hur våra trädgårdar skulle se ut efter besök av älgflockar och rådjurshorder.
Visst kan man tänka sig att låta rovdjuren sköta balansen men antalet vargar, lodjur och björnar skulle nog bli otrevligt stort. Även en människa kan bli rovdjursbyte om det kniper. Mors lilla Olle hade kanske inte kommit hem efter blåbärsplockandet. För att inte tala om att alla våra "tama" djur skulle behöva födas upp inomhus för att inte svinnet skulle bli för stort.
Vakna upp, Azeman! Om man ser det på så vis, så visst. Men alla lantbruks djur har inte de dåligt, Men visst, dom mesta har det. Jag är vaken och jag ser att även dom vilda djuren lider när dom blir skjuten. Jag Vill allafall att en levande varelse ska leva mera än en trädgård. (Trägården eller ett barn?) Typ utav samma fråga som jag jämt får fast ett djur istället trädgården.. Men dom vilda djuren var här före oss... Lika så rovdjuren, vi som rubbade livets cirkel. "Lejon äter antiloper, lejon dör och blir till gräs, och antiloper äter gräs" osv. Bilolyckor? Man behöver väll inte änns åka bil (nu säger jag inte att jag inte gör det), men hur klarade sig folket förr? Juh färre bilar och vägar, färre krockar, och färre varelser mister sinna liv. Tama djuren får man väll hålla koll på då. Då det är tam djur. Rovdjur är rovdjur. Dessutom så dör tamdjur mera utav bilkrock än av rovdjur. Lika så Människan dör mera utav bilolyckor, mördare, tam hundar osv, än utav rovdjur. Flera människor blir biten utav tamhunden än utav ett varg. Dom vilda djuren försöker hålla sig undan. Men det är vi människor som tränger in oss i deras ex. vargens revir. lika så med våra hundar, och vi får skylla sig själva, alla vill vi skydda våra hem. Men att vilda djur kommer närmre och närmre våra bostäder är pga oss människor, undra jah vem som ska vakna?! Kanske du ska VAkna UPp Gossen Ruda. Och se att rovdjuren/djuren inte är fienden, det är vi själva som får skylla oss. INTE DOM!
Jag har jättemycket synpunkter och åsikter..................jäklar.........tyvärr det finns bara vit text kvar, kanske tur det.
Zarah P
04-09-2005, 20:38
CITAT (Reserv @ 04-09-2005, 21:11) Jag har jättemycket synpunkter och åsikter..................jäklar.........tyvärr det finns bara vit text kvar, kanske tur det. *fniss* Ta inte illa upp, nu, någon! Jag tyckte bara att det var så festligt uttryckt!
Festligt? Näe, här försöker man sig på ett diplomatiskt svar, jag övar juh för att bli en snällare männska.
kvalite
04-09-2005, 20:43
För låg nivå på disskusionen från alla parter och frågan hör inte hemma på detta forum som jag och många tycker är det bästa som finns där man kan gå in och få seriösa svar på frågor som man har. Tyckande finns det andra forum för.
Ber om ursäkt om jag sänkte den än mera då, men jag ansåg att den inte kunde sänkas så mycket lägre ändå. Förlåt, inte meningen.
Zarah P
04-09-2005, 20:56
CITAT (Reserv @ 04-09-2005, 21:41) Festligt? Näe, här försöker man sig på ett diplomatiskt svar, jag övar juh för att bli en snällare männska. Du var minsann både diplomatisk och rolig! Det är inte alla som kan kombinera båda delarna.
Gossen Ruda
04-09-2005, 21:17
CITAT (kvalite @ 04-09-2005, 21:43) För låg nivå på disskusionen från alla parter och frågan hör inte hemma på detta forum som jag och många tycker är det bästa som finns där man kan gå in och få seriösa svar på frågor som man har. Tyckande finns det andra forum för. I småprat blir det oftast väldigt låg nivå på argumenten, det är bara att anpassa sig. Tillägg: Att anpassa sig till småpratsnivån här också var meningen med ovanstående. Det blev lite fel. Beklagar Azeman, jag förstår inte hur du tänker. Ibland inte heller hur du skriver men det är ett mindre problem. Du har dock fel när du generaliserar och säger att djuren lider när dom jagas. Ett fåtal kanske men inte dom flesta. Visst blir många fler människor bitna av hundar än av andra rovdjur, hunden är ju ett rovdjur, men vänta bara hur det skulle se ut om rovdjuren ute i skogen fick föröka sig fritt. Dom nuvarande bestånden är försvinnande små i jämförelse.
Zarah P
04-09-2005, 21:26
"Svenskt uppslagsord forum forumet (eller forum) forum (eller fora) forumen subst. ställe där något diskuteras" Precis som här! Visst är det väl skönt, ändå, att inte alla tycker likadant? Då hade ju inga forum kunnat existera! Vad tråkigt det vore, utan odla! Vem är det, nu igen, som har en så himla bra signatur? Att "alla får tycka som de vill - men de som inte tycker det, får inte tycka det"? Bra är den, i alla fall!
Mycket har blivit sagt redan men... Jag äter gärna/uppskattar vilt/jakt i alla dess former, både för smaken, för regleringen, och för miljökonsekvenserna som en del av ett självhushåll. En stor del av de köttprodukter vi har i butikerna är producerade under förskräckliga förhållanden och innehåller allt från antibiotoka till gud vet vad... De djur som föds upp industriellt matas även med spanmål som kunde mättat otaliga munnar globalt sett. Den älg som gått i skogen är uppfödd på resurser som annars inte skulle utnyttjats. Naturligtvis är det ett problem för samhället att folk dör varje år i olyckor med älgar för att inte tala om vilket problem det är för de drabbade individerna. Därför är det naturligt med en viss avskjutning. Att döda för nöjes skull enbart är någonting för mig otänkbart. När man pratar om jakt är det sällan man nämner fiske i samma diskussion. Är det inte synd om fiskarna? Är de lägre stående varelser än t.e.x säl och inte känner av/förstår smärta? Om man följer den etiska linjen borde ju alla djur/liv vara lika mycket värda, eller? Tyvärr fokuseras oftast debatten på "söta" djur. Mycket bra har gjorts för att djur i fångenskap ska få det drägligare och det är viktigt. Men vissa beslut kan man ifrågasätta. T.e.x. beslutet att farmnäringen ska avskaffas. Minskar efterfrågan på päls då? Nä, knappast. Istället flyttas produktionen till låglöneländer där lagen är nästintill obefintlig i djurrättsfrågor. Produktionen blir globalt sett den samma men vi slipper se problemet. Detta är alltid frågor som brukar leda till heta debatter och det är bra. Alla har rätt till åsikter och ska få uttrycka dem. Men som poängterats tidigare kan man ju ändå fösöka vara snälla med varandra
Zarah P
04-09-2005, 21:51
CITAT (JonasQ @ 04-09-2005, 22:29) Mycket har blivit sagt redan men... Jag äter gärna/uppskattar vilt/jakt i alla dess former, både för smaken, för regleringen, och för miljökonsekvenserna som en del av ett självhushåll. En stor del av de köttprodukter vi har i butikerna är producerade under förskräckliga förhållanden och innehåller allt från antibiotoka till gud vet vad... De djur som föds upp industriellt matas även med spanmål som kunde mättat otaliga munnar globalt sett. Den älg som gått i skogen är uppfödd på resurser som annars inte skulle utnyttjats. Naturligtvis är det ett problem för samhället att folk dör varje år i olyckor med älgar för att inte tala om vilket problem det är för de drabbade individerna. Därför är det naturligt med en viss avskjutning. Att döda för nöjes skull enbart är någonting för mig otänkbart. När man pratar om jakt är det sällan man nämner fiske i samma diskussion. Är det inte synd om fiskarna? Är de lägre stående varelser än t.e.x säl och inte känner av/förstår smärta? Om man följer den etiska linjen borde ju alla djur/liv vara lika mycket värda, eller? Tyvärr fokuseras oftast debatten på "söta" djur. Mycket bra har gjorts för att djur i fångenskap ska få det drägligare och det är viktigt. Men vissa beslut kan man ifrågasätta. T.e.x. beslutet att farmnäringen ska avskaffas. Minskar efterfrågan på päls då? Nä, knappast. Istället flyttas produktionen till låglöneländer där lagen är nästintill obefintlig i djurrättsfrågor. Produktionen blir globalt sett den samma men vi slipper se problemet. Detta är alltid frågor som brukar leda till heta debatter och det är bra. Alla har rätt till åsikter och ska få uttrycka dem. Men som poängterats tidigare kan man ju ändå fösöka vara snälla med varandra  Klockrent inlägg!
CITAT (kvalite @ 04-09-2005, 21:43) För låg nivå på disskusionen från alla parter och frågan hör inte hemma på detta forum som jag och många tycker är det bästa som finns där man kan gå in och få seriösa svar på frågor som man har. Tyckande finns det andra forum för. Och varför "tyckte Du till" om nivån var så låg?? Tycker Du att nivån är högre nu när Du sagt ditt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|