CITAT (kvalite @ 31-08-2005, 22:54)
Min potatis har vita prickar samt små "borrhål" i knölarna. Smakar jättebra men ser konstig och lite äcklig ut.. För 2 veckor sen så såg blasten ut som frosten tog den. Den blev svart och vek sig och sjönk ihop. Jorden är väldigt "jordig=lerig" och det har regnat mycket. Fick väldigt lite knölar under varje stånd. En del helt tomma. Kan det ha något samband att alla rabarberstånd fick som hål i bladen. Men rabarber fick jag hur mycket som helst av. Jag hade längtat efter färskpotatis i sommar och höst. Ska jag byta sort? Vet någon en bra TÅLIG sort att rekommendera till lerjord i Västerås. Vad tror ni om att lägga plast över jorden över vintern så man slipper allt ogräs på våren. Jag är ingen van trädgårdsmänniska men en som tycker det är roligt.
Fick idag höra per telefon att dessa vita prickar som jag har på min potatis är för att potatisen andas. Detta sker när det blir överblött och är en överlevnadssak för potatisen. Det var en potatisodlare som talade om det. Alltså så har potatisen små "vita" näsborrar