Men... Är det inte också så att ingen var riktigt beredd på det värsta? Ett märkligt fenomen hos mänskligheten - vi har ju färska exempel också både från tsunamin och från Gudrun. Och från otaliga andra områden, t.ex. i centraleuropa, där folk bor vid floder som svämmar över igen och igen. Eller de som bor vid våra drabbade älvar. Nu pratar de om återuppbyggad i södern. Nästa orkan då? Nej, jag tror att ingen var beredd på att det skulle gå så här illa. Eller ville vara beredd.
Men skam åt den landsfader som inte omedelbart följande dag var på plats för att stötta och uppmuntra och skicka all hjälp det finns att tillgå och det omedelbart. Där tror jag, som andra här på tråden, att det faktum att det handlar om den svarta befolkningen cyniskt nog spelar en stor roll. Å andra sidan fanns det en del ledare här i Norden som inte heller direkt tog sitt ansvar vid tsunamin. Hur som helst, tragiskt och fruktansvärt är det. Först var jag förbannad över att någon kunde plundra de drabbades hem. Sen insåg jag att de kanske gjorde det för att själva överleva - det skulle jag också göra. Mulle
|