När jag läser den här tråden blir jag en aning deppig. Varför är det så lätt för människor att hoppa på och kritisera USA i alla sammanhang? Någon här på forumet säger t.ex. (jag behärskar inte citatfunktionen) att varför ska vi hjälpa USA, dom har adrig hjälpt oss.... Jag är tillräckligt gammal för att inte vara historielös. För 60 år sedan upphörde 2:a världskriget, om inte USA gått in där hade vi förmodligen hamnat i östblocket tillsammans med halva Europa. USA gav oss del av Marshallhjälpen, vilket bidrog till att utveckligen i Väst blev betydligt gynnsammare än den i Öst. Tusentals amerikanska medborgare med rötter i Europa och andra delar av världen offrade sina liv i kampen för frihet. Så jag tycker faktiskt att vi har anledning att känna tacksamhet till USA.
Det finns mycket i USA som jag inte gillar, är ingen större fan av Bush. Men i USA kan man som Michael Moore utan risk kritisera landets president och hans tillkortakommanden, något som på t.ex. Kuba skulle resultera i fängelse. Vi här i Sverige har väldigt lätt för att vara världssamvete när det gäller västsidan samtidigt som vi i många år har bugat och bockat för stormakter i öst, t.ex. hade vi en f.d. utrikesminister som för några år sedan påstod att de baltiska länderna aldrig varit ockuperade.....
Katastrofen i New Orleans är ett faktum, vad som borde ha gjorts är jag inte kompetent att bedöma från min horisont, men med tanke på att det handlar om ett område stort som halva Sverige så tvivlar jag på att vi skulle kunna skött det hela på ett bättre sätt än som gjorts. Det är en tragedi liksom tsunamin, och där gjorde den svenska regeringen ingen insats som kan få godkänt, tvärtom. Jag har personlig erfarenhet av den händelsen. Lyckligt slut för mig dessbättre.
Så jag tycker det är orättvist att alltid klanka på USA, om jag inte varit född just här så skulle jag ha valt USA som hemland om jag hade fått välja. Jag anser alltså att vi visst ska hjälpa till där borta också om vi har något att komma med.
|