CITAT (Gossen Ruda @ 04-09-2005, 20:45)
Om jakten går rätt till är den att föredra framför vår uppfödning av slaktdjur. Pang, en kula och djuret är dött. Jämför det med hönsuppfödning eller kornas långa stressande resa till slakteriet. Visst har en del jägare lite underlig inställning men det förekommer i alla delar av vårt samhälle.
Jakten är en förutsättning att samhället skall fungera. Om t.ex. älgstammen skulle få växa fritt hade resultatet blivit mängder av olyckor med bilar. Visserligen tycks du inte sätta människoliv så högt men även älgen dör för det mesta. För att inte tala om hur våra trädgårdar skulle se ut efter besök av älgflockar och rådjurshorder.
Visst kan man tänka sig att låta rovdjuren sköta balansen men antalet vargar, lodjur och björnar skulle nog bli otrevligt stort. Även en människa kan bli rovdjursbyte om det kniper. Mors lilla Olle hade kanske inte kommit hem efter blåbärsplockandet. För att inte tala om att alla våra "tama" djur skulle behöva födas upp inomhus för att inte svinnet skulle bli för stort.
Vakna upp, Azeman!
Om man ser det på så vis, så visst. Men alla lantbruks djur har inte de dåligt, Men visst, dom mesta har det.
Jag är vaken och jag ser att även dom vilda djuren lider när dom blir skjuten.
Jag Vill allafall att en levande varelse ska leva mera än en trädgård. (Trägården eller ett barn?) Typ utav samma fråga som jag jämt får fast ett djur istället trädgården..
Men dom vilda djuren var här före oss... Lika så rovdjuren, vi som rubbade livets cirkel.
"Lejon äter antiloper, lejon dör och blir till gräs, och antiloper äter gräs" osv.
Bilolyckor? Man behöver väll inte änns åka bil (nu säger jag inte att jag inte gör det), men hur klarade sig folket förr? Juh färre bilar och vägar, färre krockar, och färre varelser mister sinna liv.
Tama djuren får man väll hålla koll på då. Då det är tam djur.
Rovdjur är rovdjur. Dessutom så dör tamdjur mera utav bilkrock än av rovdjur. Lika så Människan dör mera utav bilolyckor, mördare, tam hundar osv, än utav rovdjur.
Flera människor blir biten utav tamhunden än utav ett varg.
Dom vilda djuren försöker hålla sig undan.
Men det är vi människor som tränger in oss i deras ex. vargens revir. lika så med våra hundar, och vi får skylla sig själva, alla vill vi skydda våra hem. Men att vilda djur kommer närmre och närmre våra bostäder är pga oss människor, undra jah vem som ska vakna?! Kanske du ska VAkna UPp Gossen Ruda.
Och se att rovdjuren/djuren inte är fienden, det är vi själva som får skylla oss. INTE DOM!