CITAT (Felix matte @ 04-09-2005, 21:15)
Jag har inte så stor koll på "bakåt" historia (gillade inte ens ämnet i skolan)... håller mig till nutiden och reagerar på att hjälpen inte kom igång på direkten och också de brutala att skicka tusentals soldater med order att
DÖDA ev plundrare.
Vad rätt har Bush att ge såna order? Hur kan någon försvara det?
I Sverige har vi inte dödsstraff ens för barnamördare.. hur kan man då...
nej det är alldeles för jobbigt att ens försöka föreställa sig vad som sker.

Soldaterna har väl fått order att döda de som skjuter mot hjälparbetare, eller har jag fel? Visst är det hemskt att ge order om att skjuta, men om helikoptrar som kommer för evakuera sjukhusen blir beskjutna och kan inte utföra sitt arbete, hur ska man agera då? Ska man låta dessa tokar ta över och låta de oskyldiga drabbade sitta där och dö?
---------------------------------------------------
Skillnaden mellan Usa och Sverige är inte så stor vad det gäller att skicka hjälp. Det tog eviga tider för sverige att reagera vid tsunamin. Dessutom vad många inte vet är att vid tsunamikatastrofen byggdes flygplanen om till sjuktransport först när det var utredd vem som skulle betala. Därför tog det ett extra dygn innan de kunde lyfta från sverige. Om man gjort tvärtom, byggt om planen och skickat iväg dem
och sedan bråkat om vem som ska betala, skulle de värst skadade varit i sverige långt tidigare.