|
Jag lyckades bli lite påverkad av gullregn en gång. Jag beskar höga gullregn i 8 timmar och klättrade min vana trogen med sågbladet i munnen. På kvällen var jag illamående och lite yr, men det gick över på några timmar.
Gullregn är inte så giftigt som sitt rykte, men det jag glömde bort var att hel växten är lite smågiftig, inte bara fröerna. När man sågar i det vackra gullregnsvirket och det har torkat, bör man inte få i sig för mycket sågdamm.
Så här skriver giftmedelscentralen om gullregn:
Växten är giftig. Speciellt fröna innehåller cytisin. Allvarliga förgiftningar hos människa är ovanliga. Förtäring av några frön kan dock ge symtom hos barn. Gullregnets baljor är buckliga av frön. Sibirisk ärtbuske, vars ärtskidor är smala och jämntjocka, är ofarlig. Förväxlas ibland med gullregn.
Symtom: Kan komma inom en halvtimme till ett par timmar. Illamående, kräkningar, yrsel, slöhet, hjärtklappning, vida pupiller och feber. I allvarliga fall eventuellt även muskelryckningar, medvetande- och andningspåverkan.
Åtgärd: Om mer än 5 frön eller andra växtdelar förtärts, ge kol och kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.
--------------------
|