Pust, lång tråd, men ofta intressant

Jag är själv inte jägare, men menar att eftersom vi lever i ett kulturlandskap, där människan skapat en mängd "onaturliga" miljöer för djuren, så är det ett måste med jakt.
Det är inte bara bristen på stora rovdjur (dvs, varg främst) som skapat den enorma ökningen av rådjur och älg, det är främst skogs- och jordbruket som står bakom ökningen. Vi har en "onaturligt" stor stam av rådjur och älg. Så stor att det i praktiken inte går att begränsa den med fler vargar. Begränsningen måste istället bli att ta bort deras mat, så att de svälter ihjäl i större omfattning, eller vänta på att sjukdomar decimerar antalet. Eller att skjuta dem vid jakt, något jag tycker verkar minst plågsamt, och dessutom nyttigast för oss människor.
Man kan argumentera för att folk bör äta mindre kött, även om man själv inte är vegan. Och man kan såklart hävda att djurindustrin är plågsam, och själv ändå äta kött. Men vilda djur plågas mindre av människan än vad tamdjur gör.
Jag tycker vi bör utöka jakttiden på rådjur (kid, kanske bockar) och uppmuntra mer jakt även på älg i vissa områden. Samt naturligtvis vildsvin, som det redan idag är ganska generösa regler för, men där har jägarna inte hunnit med.
För att kasta mer eld in i diskussionen så vill jag även att vildkatter bör skjutas i större omfattning än idag.