CITAT (noora @ 06-09-2005, 13:28)
CITAT (Azeman @ 02-09-2005, 18:54)
Om vi måste äta djur så kan vi äta det vi har tagit fram, ex Kossor och grisar! -_-
Det skulle jag kunna gå med på om det var så att kossorna och grisarna fick ett lika fint liv innan sin död som älgarna och rådjuren som skjutits i skogen. Jag käkar hellre ett djur som skuttat glatt runt i skogen än en ko som har stått i ett bås hela sitt liv.
Jag känner en kille som bara djur han själv (eller någon i hans närhet) har skjutit själv i skogen. Det är det naturliga sättet att få tag på kött. Att stänga in hundratals grisar i ett hus och mata dem med kraftfoder så att de växer fort är inte naturligt. Att jaga för skojs skull är heller inte naturligt. Man jagar för att få mat, och det man skjuter äter man upp. Då är det inte meningslöst.
Om du tycker att jakt är mord ska jag berätta för dig vad som har hänt med fläskfilén innan den hamnade på Ica: jo, det var en glad (eller egentligen nog en ganska stressad och ledsen) liten gris som skuttade (eller snarare knuffades) runt i godan ro (nja), mumsande på sitt kraftfoder. Sedan kom nån och
"mördade" den och styckade den i små bitar, som skeppades runt halva Sverige (eller från Danmark) för att till slut hamna på Ica och på din tallrik.
För övrigt är inte ett första inlägg i stil med "Vad tycker ni om jakt? Jag tycker att det är skit!" något upplägg för en bra diskussion. Det är bara provocerande och garanterar att du får många väldigt negativa svar. Du kallar svaren omogna, men ditt första inlägg var långt ifrån sakligt.
Amen to that.
En av mina bästa kompisar är som din kompis - men hon äter även djur som hon själv fött upp på sin gård. Hon säger att hon då VET att grisen mått bra, varit frisk, haft roligt och fått mycket kel - till skillnad från den frysta sorten från Ica/Konsum.
En annan sak som fascinerar mig är den skrämmande vanliga vanföreställningen att jägare ofta skadeskjuter djur utan att göra något åt saken, samt att de super på pass. Varifrån KOMMER den idén, egentligen?
Det är en mycket otäck tanke, men som tur är, är den också felaktig.