CITAT (Sulawesii @ 06-09-2005, 10:58)
Men det är för jävligt att jägarna inte ser det som sitt ansvar att vara skickliga på det de gör. Ofta skadeskjuts djuren och får lida länge. En sup ingår ofta..... jävligt oproffsigt!! Som om det skulle gå bättre då

....
Sen avskyr jag jägare som säger att de gör det "för att hålla nere älgstammen". Skulle respektera dem mer om de sa som det var istället....
Måste tillägga ett OBS! Tycker, ialla sina former: jakt, slakt och mord att det är fel att döda.....
Jag tor du har väldigt dålig kolla på jägare. Det finns stolpskott i alla kategorier, men en "vanlig" jägare är både djur och naturvän.
Att dricka sprit i samband med jakt ses som VÄLDIGT illa i jaktlagen. De utesluts.
Självklart händer det att djur skadeskjuts, och det är hemskt. Den som lider mest efter djuret är jägaren. Jag är uppvuxen på landet där jakten är en stor del av livet. Jag VET att en jägares mardröm är att skada ett djur. De går timtals tills de hittar djuret.
Viste du föresten att man inte får jaga älg om man inte har en eftersökshund i laget? Har ingen av jägarna, måste det finnas en som kan tillkallas, annars får de inte jaga. Min pappas hund var just en sådan hund. Fast till eftersök efter skadeskjutna djur användes han inte så många gånger under sitt 14 åriga liv. Men de var ute MÅNGA gånger varje år och letade efter trafikskadade djur.