CITAT (AnitaGg @ 07-09-2005, 07:24)
Detta hände en av våra grannar.
Misshandeln hade pågått några år. Både fru och barn
Polisen tillkallades mitt under en misshandel, och då krävs inte att offret gör anmälan.
Det faller under allmänt åtal, så även om frun försökte skydda honom så blev han ställd inför rätta.
Men det kräver ju mer stake av deras grannar, och att dom inte bara sitter och lyssnar på eländet.
Men det är ju så här i Sverige att folk är rädda eller vill inte lägga sig i andras angelägenheter, tyvärr

! Jag har t o m hört människor(läs:kvinnor) uttala sig att de kvinnor som blir slagna får skylla sig själv som låter sig bli slagna och inte lämnar mannen direkt efter första örfilen, för det skulle minsann de gjort!!!

.
Själv förstår jag och vet att det är jättesvårt för en misshandlad kvinna att ta sig ur sitt dåliga förhållande; dels är hon så pass nedtryckt och manipulerad och styrd och kontrollerad av sin man, och sedan kanske han har hotat om våld mot barn och andra anhöriga om hon anmäler honom. Rättsväsendet och samhället verkar inte heller stå på den misshandlades sida

(I våras undersökte man t e x hur många poliser som misshandlat sina äkta makar och sambor som blivit omplacerade eller fått sluta sin anställning som polis, och det var en nedslående siffra

, för det var många som fick jobba kvar!

)
Men som nära anhörig, granne, vän tycker jag man ska anmäla och ev tala med den misshandlade...
AnnA