Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Livskvalite:vad är det för er?
          silos
          Inlägg 08-09-2005, 10:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

På ett annat forum (ett Hundforum) frågades det om Livskvalitet av en medlem så tänkte jag att det kunde jag fråga här på Småprat;eftersom jag har mycket funderingar just runt detta med livskvalitet wub.gif

Att jag får vara den jag är:en 60 årig kvinna som har kommit underfund med hur underbart det faktiskt är att leka;att låta mitt inre barn att komma till tals mer och mer för då blir ju jag både gladare och lyckligare wub.gif wub.gif wub.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          amaira
          Inlägg 08-09-2005, 11:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Någon hade som signatur
          "Sinnen är som fallskärmar, de fungerar bara när de är öppna"

Det tycker jag är så himla bra uttryckt, så är det ju!

Ibland händer svåra saker i livet, och då "stänger sinnena av sig" för att enbart focusera på det som krisar, medan livet "går förbi utanför".
          Men faktiskt kan ju även det bidra till livskvalitet. Allt handlar ju om hur man kan SE på det som sker, om man klarar av att ge det en mening, eller inte. Om man kan använda det till att både se sig själv ur olika vinklar och öka sin livserfarenhet och mogna som människa.

Det som är livskvalitet för mig, är just denna GÅVAN som jag har fått (fått tillkämpa mig genom åren), att finna att ... ja, hur säger jag det, att
          Livet bär!
          Även när inte jag längre orkar, kan eller klarar, så bär livet, i sig självt.
          Hur jag menar är svårt att förklara, men jag är så GLAD över denna tillit till livet som jag har. Den står för min livskvalitet.
          Dessutom har den förmågan att sprida sig som ringar på vatten.

Viktor Frankl ( som överlevde Auswitzch och sedan skrev boken "Livet måste ha en mening") beskriver det så bra, när han skriver (nåt sånthär):

Allt kan man ta ifrån en människa, utom den yttersta förmågan hur hon förhåller sig till det som händer henne

Ja, det var den djupaste aspekten på "livskvalitet" för mig. wub.gif
          Sedan finns det ju "tusen små ting" i vardagen som bidrar
          wub.gif wub.gif wub.gif
          Att ha kommit till ro i mig själv. Att få må bra. Att vara frisk och ha sina nära och kära friska. Att få älska och bli älskad tillbaka.
          Att ha ovärderliga vänner. Att se det stora i det lilla. Att kunna se på min omgivning med värme och HUMOR. Att jag har förmågan att "brinna".
          mm, mm, mm.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-09-2025, 00:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon