vi har just krypoxbär.Våra ser ut exakt som de på din bild. Det finns ju många växter som trivs på olika håll i världen.Dessa kan ju ha kommit till tex Sverige på olika vis,dels medhavda från resenärer från olika länder , men även från plantskolor. Jag har själv rötter från Sicilien och vi besökte Etna då jag var tolv år,länge sedan,men på den tiden man fick gå ända fram till kanten på centralkratern och sticka fram näsan.(fyra dagar efter vårt besök kom ett utbrott som raserade allt linbanesystem,vägnät ,byar och vegetation.Man får sedan dess ej gå fram till centralkratern längre, men det är en helt annan historia, hörande till ett annat forum) Nå väl, vi plockade lite växter högt uppe på etna där klimatet är mera nordiskt, bla en sort som på blomman liknade vår prästkrage, men med ett krypande , marktäckande växtsätt och med silver-grå-gröna blad. Denna lilla planta växer så det knakar och har spridit sig till granntomten,vilket jag tycker är ett litet bevis på att det finns växter som passar eller kan anpassa sig till vårt klimat.
--------------------
Mvh mamman
|