Jag håller med om att vårens äppelblomning var fantastisk. På alla ställen jag besökte blommade det fantastiskt. På många områden åt vecklare och frostfjärilar upp de första bladen och mycket blom, så äppelskördarna i mina trakter är ojämna.
Av all äppelblom på sorter jag känner till tycker jag hittills bäst om Oranie och Filippas blomning. Gravensteiners blom är också fascinerande. De är helt olika varandra.
Oranie dröjer länge med ilröda blomknoppar och slår sedan ut med knubbiga, rosliknande, doftande blommor med rosa skimmer på blombladens undersida. Filippa pudrar hela yttre kronan med stora, starka rosa blommor. Gravensteiners blomknoppar bucklar ut sig i rosa och man överraskas att de skira, stora vita blombladen sedan har någon styrka alls.
De vackraste äpplena tycker jag nog är Ribston. När de får sol har frukterna alla färger och det gula är mörkt och skimrande som guld. Utan att skalet är vaxigt så glänser äpplena i ljust och mörkt grönt, guldgult, orange och rött. Fruktköttet är gult, krispigt, aromatiskt och mycket sött.
Det fulaste äpplet jag sett är ett av de jag tycker tillhör de godaste. Grågylling. Blaskgrönt lite missformat äpple med gråa fläckar och band som mögel på skalen. Fantastiskt smakrikt och gott.