Full version: äppelåret
Sidor: 1, 2
Ralf
hur har erat äppelår varit? Själv är jag besviken, vissa träd har i princip inte gett någon frukt alls i år. Åkerö-äpplena blev bara halvstora.... Som bandybollar men ej mera.
Åsa, mälardalen zon 2
På Alice fick jagen 15-20 stora fina äpplen (trädet är inte så enormt stort jag ympade ihop trädet 1999). På oranieträdet fick jag ingenting och inte heller på den där Åkeröspaljen jag påbörjade för några år sedan (men som jag sedan inte hunnit sköta, jag får nog klippa och binda upp den i vår).
ingmet
Fick mycket äpplen, som vanligt, på Transparanten, men de flesta föll till marken innan de var ätbara. Bruna, mögliga och fulla med hål.. Har även ett Katja som jag fick för 10 år sedan, trädet har inte växt så mycket under dessa år men får enormt mycket frukt. Plockade av de 2 sista äpplena, riktigt röda runt om, förra helgen. Enormt goda och omtycka av alla i familjen och tyvärr även fåglarna, som tur var räckte det till alla.
Sommartorparn
Dåligt.

Jag som vissa år har fått ihop 100 kilo från mitt Boskopträd får i år bara ihop ett 20-tal äpplen värda att lagras. Få äpplen och alla har insektsangrepp. Konstigt nog är det en hel del av de äpplen som fortfarande hänger kvar som fortfarande är kartstorlek. Hänger som i klasar. Ej fruktmögel. Nån som vet vad det beror på?

Cox Orangen - inte en frukt. Husmodern - hittade två äpplen i gräset.
mad.gif
Gunvor Nilsson
Massor med äpplen på vårt Maglemerträd i år. Vi har aldrig haft så mycket äpplen och tur är väl det för vi har en hel del skator som vi försörjer. Dessvärre så tar dom en smakbit ur varje äpple istället för att äta upp det helt wacko.gif Men det räckte till en hel del äppelmos ändå wub.gif

/Gunvor
Hannele
Fint frukt- och bärår i år, aldrig haft så mycket. Helt fläckfritt utan skadedjur.
Ska bli spännande att se, hur det blir nästa år.
Ett träd gav 40 kg fina vinteräpplen. Mycket päron, körsbär, mindre plommon.

Ingen gissar sorten?
Min stolthet, detta träd var bara en lång pinne, när vi flyttade till huset.
Cilla
Fler och bättre äpplen på sena sorter, inget på Oranie (som jag sett på fler ställen), många angripare på äppelträdens bladen i försomras.
Enorma mängder friska päron, liten skörd plommon, många kilo krus- och vinbär.
Zanna
I år har jag fått mycket äpplen på mina träd. Jag har nog kört ca 5 skottkärror äpplen till skogen och fått 2 skottkärror som kan användas. Hade jag varit lite snabbare med att plocka äpplena från marken så hade inte fåglarna, maskarna och frosten tagit så många. Förra året fick jag köra i stort sett alla äpplen till skogen för de var mögliga och maskätna.

Jag kan inte namnen på mina äpplen men tror ett heter Risäter. Det är fem träd, det yngsta är ca 10 år och har sååå goda äpplen men det trädet hade väldigt lite i år. Ett av träden hade jag och mina systrar som klätterträd när vi var små och det trädet ger knappast några äpplen alls.
kristerh
Jag fick massor av äpplen på mitt familjeträd rolleyes.gif dessutom helt insektsfria.
krister
Kajsa

Våra Åkerö äpple blev bra i år, men det är alltid en del som slängs på komposten, så är det varje år. Men det räcker så bra ändå.
magiana
Äppelåret här var uselt. 3 äpplen på 3 träd, fast de som blev var i prima skick. Jag tror att träden eventuellt kan ha drabbats av monilia, men det vet jag inte säkert..
Cilla
Magiana, hej
Om du menar monilia fructigena, dvs fruktmögel, brukar det inte påverka fruktsättningen särskilt mycket. Däremot blir ju frukterna oätbara.

Eller är det monilia laxa, blom- och grentorka du menar? Brukar synas på äpple genom att skottspetsar och blomställningar torkar in. Jag har sett lite mer sådant än vanligt i zon 2-4 på äpple i år.
Ewa L
Jag fick alldeles "lagom" med frukt i år. Däremot har samtliga mina grannar klagat över dålig skörd.

Jag har en teori om att det beror på att 3 hus ifrån mig bor en familj som har bikupor och jag är den som har mest blommor. Alltså söker sig bina till min tomt och hoppar över dem emellan. unsure.gif sleep.gif
Tesa
Jag har drunknat i äpplen i år...har 9 äppleträd varav 7 är så stora att jag måste ha stege för att skörda..och serni... det har jag inte haft tid med i år...med följden att min gräsmatta varit täckt med fallfrukt....försökte ta vara på en del... men.....en bråkdel bara...
Det bästa äppleåret hittills sen jag flyttade hit för 13 år sen..både när det gäller mängd och kvalitet......
Susanne i Linköping
Som vanligt har jag inte haft tid att skörda äpplena, så jag är mest tacksam för att mitt stora Cox Pomonaträd gav väldigt lite i år. Det andra, sorten heter Realty eller något ditåt, har gett ungefär som i fjol, dvs ganska lite. Mina äpplen får angrepp av allt möjligt, mest monilia (fruktvarianten), jag skyller på att koloniområdet är både stort och gammalt så många sjukdomar frodas. Båda träden har kräftangrepp, mest Cox Pomona (det är ju en kräftkänslig sort). Om övriga sjukdomar vet jag inte så mycket.

Mycket äpplen i komposten blir det. De tre pallkragar jag har räcker inte längre.
Maria R
Eftersom jag inte har några egna äppelträd hade det kunnat vara mycket uselt på äppelfronten, men nu har vi så många äppelträd i gamla fd fruktträdgårdar runtomkring där vi bor, som ingen tar hand om! smile.gif
Så det har blivit en hel del att äta -Cox pomona, Gravensteiner, Lobo, Sävstaholm, Oranie och Katja samt lite Melon och Cox orange som ligger på lagring -vi får se hur de blir. Även några päron har slunkit ner! Och frukten har överlag varit rätt fin.

Maria R
Iza
Ett uselt äppelår. Jag tror det var för kallt i våras.
*Birger*
CITAT (Iza @ 12-11-2004, 07:47)
Ett uselt äppelår. Jag tror det var för kallt i våras.

Dessutom regnade det en hel del i början av sommaren vilket gav en hel del skorv och andra otrevligheter...
Lena i Torslanda
Jag klagar inte rolleyes.gif
Jag var så flitig och gallrade bland karten vilket ledde till otroligt stora fina äpplen i år.
Hannele
CITAT (Lena i Torslanda @ 12-11-2004, 10:42)
Jag var så flitig och gallrade bland karten vilket ledde till otroligt stora fina äpplen i år.

Jag gallrade inte och fick ändå rekordstora äpplen i år! smile.gif
Lena i Torslanda
De kanske inte växte så tätt som mina, där satt de i klump 3-4 st och klämde på varandra
Kattgräs
Inte särskilt mycket. Jag klippte bort rätt mycket fruktved i våras och förra hösten tror jag. Dessutom blev de kart som ändå kom, angripna av både Monilia, insekter och fåglar. Trots det, blev det några äppelkakor! Våra äpplen verkar inte gå att spara, de är mest till för mos tror jag. Har ingen aning om vilken sort.

Däremot fick vi mängder av svarta vinbär - buskarna gallrades för första gången på ett antal år (tror jag), och sommaren verkar ha varit perfekt för dem.
magiana
CITAT (Cilla @ 07-11-2004, 13:08)
Magiana, hej
Om du menar monilia fructigena, dvs fruktmögel, brukar det inte påverka fruktsättningen särskilt mycket. Däremot blir ju frukterna oätbara.

Eller är det monilia laxa, blom- och grentorka du menar? Brukar synas på äpple genom att skottspetsar och blomställningar torkar in. Jag har sett lite mer sådant än vanligt i zon 2-4 på äpple i år.

Hm, jag har noll koll på ätbara saker, visste inte att det fanns flera sorters monilia. Den jag syftade på var monilia laxa, blom- och grentorka. Jag har inte haft egna äppelträd innan jag flyttade hit för ett år sedan så jag vet inte så mycket om hur blomningen ska se ut på nära håll. Jag tyckte dock att det såg ut som om blommorna vissnade bort innan de blommade "på riktigt". Nån torka på grenarna har jag inte sett.
Mia, zon 3
Vi har fått hyfsat på Sävstaholm-trädet, och massor på Maglemer-trädet. De verkar inte variera särskilt mycket, har fått ungefär samma mängder under 5 säsonger nu. Däremot var Sävstaholm-äpplena sämre än vanligt i år, och Maglemerna bättre än vanligt.
Lene i Fredrikstad (Norge)
Her var det svært bra eplehøst iår. Fine, store, mye frukt uten sykdommer både på Åkerø og Gravensten-treet. Mens Fillippatreet ga fine epler, uten sykdom, men ikke så mye frukt. = ikke sykdom her i år.
( ifjor derimot var det bare sorgen, mark i alle eplene = mye på komposten, så gjorde de da nytte for seg laugh.gif )
*Birger*
CITAT (magiana @ 12-11-2004, 21:25)
CITAT (Cilla @ 07-11-2004, 13:08)
Magiana, hej

Hm, jag har noll koll på ätbara saker, visste inte att det fanns flera sorters monilia. Den jag syftade på var monilia laxa, blom- och grentorka. Jag har inte haft egna äppelträd innan jag flyttade hit för ett år sedan så jag vet inte så mycket om hur blomningen ska se ut på nära håll. Jag tyckte dock att det såg ut som om blommorna vissnade bort innan de blommade "på riktigt". Nån torka på grenarna har jag inte sett.

Monilia laxa drabbar INTE äppelträd, endast Prunus, vilket innebär körsbär och plommon. I så fall är det någon annan svampsjukdom ni tänker på.
Hannele
CITAT (Birger @ Ystad kommun,17-11-2004, 11:26)
I så fall är det någon annan svampsjukdom ni tänker på.

unsure.gif Och...??
*Birger*
CITAT (Hannele @ 17-11-2004, 15:19)
unsure.gif Och...??

Vad menar du? Det har ganska stor betydelse vilken sjukdom det handlar om om man vill behandla eller åtgärda den. Är det blommor som vissnar och skrumpnar ihop på äppelträd skulle jag gissa att det är vanliga gråmögelangrepp. Detta är inte så allvarligt som blom- och grentorka på körsbärsträd vilket går systemiskt i hela plantan och förutsätter att du utför en beskärning för att bli av med sjukdommen. Vill inte att folk ger sig på sina äppelträd i tro om att det är en sjukdom som inte finns på äppelträd. Blev du klokare, eller var det något annat du menade?
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå Monilia laxa går även på äppelträd men det är inte lika vanligt som på Prunus och svampen ger då lite andra symptom än vad den svampen gör på Prunussläktet, ofta brukar blommorna vissna. (svampen ska även kunna smitta päron men jag vet inte hur vanligt det är och ifall det då är samma symptom som hos äpple). Enligt SLU:s faktablad om växtskydd (blad 74) är Gravensteiner och Alice de äppelsorter som är mest mottagliga för Monilia laxa (blom och grentorka)

Här kan du läsa lite om svampsjukdomar på äppelträd, artiklar från SLU:s växteko

http://styx.bibul.slu.se/documents/forb_or...-3/ODN01-3C.HTM

http://styx.bibul.slu.se/documents/juhlins...05/UST03-05.PDF
*Birger*
Tack, du har helt rätt. Jag ber om ursäkt rolleyes.gif Det är jag som inte är riktigt uppdaterad. Jag skulle dock tro att en invissning av blommorna på äppelträden i första hand inte är blom och grentorka, eftersom det är relativt ovanligt, utan ett helt vanligt gråmögelangrepp. Men man vet ju aldrig. Kolla noga symptomen och läs dessa emineta artiklarna som listas ovanför. smile.gif
Cilla
Det är en välspridd myt att blom- och grentorkan endast går på stenfruktsträd, men så är ju effekterna på körsbär så mycket värre också.

I år har jag sett mer monilia laxa på äppelträden än tidigare år (blom- och grentorka/grå monilia på svenska) . Det ska bli intressant att se om den återkommer på samma träd nästa år. Fruktodlare jag har kontakt med säger att monilia laxa på äpple verkar mer klimatberoende på äpple än på stenfrukt.

Var det fler av er som har Oranie äppelträd som fick utebliven frukt i år? Jag tror att Oranie kanske ska läggas till i SLUs lista över sorter som kan drabbas.
Maria R
Vi har tre Oranie äppelträd här i området, och samtliga bar frukt i år.(Uppsala.)

Maria R
Hannele
Så här fina är våra äpplen fortfarande!
Vi gav bort lite till mormor och farfar.

noora
Våra träd bär frukt. Jag vet inte om det är mycket eller lite (det är första året vi bor här och träden är inte jättestora), men frukt blir det i alla fall. Jag vet inte vad sorterna heter. Igår plockade jag 2 kg fallfrukt från den ena, och jag lämnade säkert lika mycket fallfrukt som hade börjat ruttna kvar i gräset. Det sitter förstås fortfarande en hel del frukt i trädet också.
wolkenkrabber
inga äppme på Åkeröt. men är fortyafrande i väntan på att sävstaholm skall mogna. en hel del äpple är det på det trädet
Kattgräs
Oooh, i ÅR däremot... massor av äpplen. Tyvärr också massor av rönnbärsmal och annat otyg. Kanske en tiondel (högst) av äpplena går att använda.

Blomningen i våras var fantastisk. Jag har inte haft ork att lägga ut bilder ännu, men ska göra det, snart. wub.gif
kristerh
Har bara ett familjeträd som jag haft i några år så det är inte så stort än, men massor med smarriga äpplen och stora är de och det bästa av allt, ingen ohyra rolleyes.gif
krister
Sven Karlsson
CITAT (Sommartorparn @ 31-10-2004, 21:14)
Dåligt.

Jag som vissa år har fått ihop 100 kilo från mitt Boskopträd får i år bara ihop ett 20-tal äpplen värda att lagras. Få äpplen och alla har insektsangrepp. Konstigt nog är det en hel del av de äpplen som fortfarande hänger kvar som fortfarande är kartstorlek. Hänger som i klasar. Ej fruktmögel. Nån som vet vad det beror på?

Cox Orangen - inte en frukt. Husmodern - hittade två äpplen i gräset.
mad.gif

hej,letar efter om äppelböckerna stämmer? Du har ett träd som heter Boskop? Vad för slags mask har gjort angreppet? Rönnbärsmal eller vanlig äppelmask. Vore roligt att veta och om du på nogot sätt försökt att bli av med den på något sätt? Gör inget att det inte lyckades men så småningom skall vi komma å det? Är det alltid mask i detta äpplet eller varierar det?
Sven Karlsson
CITAT (Zanna @ 01-11-2004, 10:36)
I år har jag fått mycket äpplen på mina träd. Jag har nog kört ca 5 skottkärror äpplen till skogen och fått 2 skottkärror som kan användas. Hade jag varit lite snabbare med att plocka äpplena från marken så hade inte fåglarna, maskarna och frosten tagit så många. Förra året fick jag köra i stort sett alla äpplen till skogen för de var mögliga och maskätna.

Jag kan inte namnen på mina äpplen men tror ett heter Risäter. Det är fem träd, det yngsta är ca 10 år och har sååå goda äpplen men det trädet hade väldigt lite i år. Ett av träden hade jag och mina systrar som klätterträd när vi var små och det trädet ger knappast några äpplen alls.

Hej. I fjol fick du mycket mask men vilken Rönnbärsmal eller äpplemask?Risäter är det ett bra äpple? Jag ympade det i vintras. Det var bara min nyfikenhet som frågar och vill se hur man bekämpar dessa maskar i olika trädgårdar?
Sven Karlsson
CITAT (Kattgräs @ 06-09-2005, 16:08)
Oooh, i ÅR däremot... massor av äpplen. Tyvärr också massor av rönnbärsmal och annat otyg. Kanske en tiondel (högst) av äpplena går att använda.

Blomningen i våras var fantastisk. Jag har inte haft ork att lägga ut bilder ännu, men ska göra det, snart. wub.gif

Kan du sortena du har? Är det så att du varje år får maskätna äpplen? Vet du vilken mask? Vore skojit att få veta och rekommenderar du något extra bra träd? Vilken blommar vackrast?
Big Gardener
Jag var nere i Kivik över dagen idag och hälsade på hos några odlare och dessa bekräftade att deras skörd hade varit synnerligen god, både kvantitets och kvalitetsmässigt. Överlag var det dock så att den kalla våren gjorde att mängden äpplen blir något lägre överlag, men den varma sommaren och den än så länge varma hösten har gjort att kvaliteten är mycket hög för de flesta.

I synnerhet är Discovery'n och Katjan fin medan Gravensteinern och i viss mån Summerred'n inte är riktigt lika bra, men ändå godkänd. Provade även andra, lite udda sorter som Stark Earliest och Mantet. Mycket goda!
wolkenkrabber
CITAT (Big Gardener @ 09-09-2005, 13:39)
Jag var nere i Kivik över dagen idag och hälsade på hos några odlare och dessa bekräftade att deras skörd hade varit synnerligen god, både kvantitets och kvalitetsmässigt. Överlag var det dock så att den kalla våren gjorde att mängden äpplen blir något lägre överlag, men den varma sommaren och den än så länge varma hösten har gjort att kvaliteten är mycket hög för de flesta.

I synnerhet är Discovery'n och Katjan fin medan Gravensteinern och i viss mån Summerred'n inte är riktigt lika bra, men ändå godkänd. Provade även andra, lite udda sorter som Stark Earliest och Mantet. Mycket goda!

köpte devenska discovery äpplen både igår och idag! kan intyda att dem smakar YTTERST gott. har redan käkat ca 12 äpplen!
Cilla
Jag håller med om att vårens äppelblomning var fantastisk. På alla ställen jag besökte blommade det fantastiskt. På många områden åt vecklare och frostfjärilar upp de första bladen och mycket blom, så äppelskördarna i mina trakter är ojämna.

Av all äppelblom på sorter jag känner till tycker jag hittills bäst om Oranie och Filippas blomning. Gravensteiners blom är också fascinerande. De är helt olika varandra.

Oranie dröjer länge med ilröda blomknoppar och slår sedan ut med knubbiga, rosliknande, doftande blommor med rosa skimmer på blombladens undersida. Filippa pudrar hela yttre kronan med stora, starka rosa blommor. Gravensteiners blomknoppar bucklar ut sig i rosa och man överraskas att de skira, stora vita blombladen sedan har någon styrka alls.

De vackraste äpplena tycker jag nog är Ribston. När de får sol har frukterna alla färger och det gula är mörkt och skimrande som guld. Utan att skalet är vaxigt så glänser äpplena i ljust och mörkt grönt, guldgult, orange och rött. Fruktköttet är gult, krispigt, aromatiskt och mycket sött.

Det fulaste äpplet jag sett är ett av de jag tycker tillhör de godaste. Grågylling. Blaskgrönt lite missformat äpple med gråa fläckar och band som mögel på skalen. Fantastiskt smakrikt och gott. tongue.gif
Kattgräs
CITAT (Sven Karlsson @ 09-09-2005, 13:00)
CITAT (Kattgräs @ 06-09-2005, 16:08)

Blomningen i våras var fantastisk. Jag har inte haft ork att lägga ut bilder ännu, men ska göra det, snart.  :wub:

Kan du sortena du har? Är det så att du varje år får maskätna äpplen? Vet du vilken mask? Vore skojit att få veta och rekommenderar du något extra bra träd? Vilken blommar vackrast?

Jag har tyvärr ingen aning om vilka sorter det är. Vet bara att det är sommaräpplen som måste tas omhand nästan direkt.

Och jag har insett att det inte är rönnbärsmal. Det mesta är äppelvecklare. smile.gif
Kattgräs
Sådär! Nu har jag lagt in två bilder i albumet.
Ur albumet: masseffekt av äppelblom
Närbild på en blommande gren
Eva i Skåne
Två stora gamla äppleträd har jag, Aroma och Belle de Boscop. Cirka tre äpplen på vart träd i år sad.gif
Det får man inte ont i magen av precis.

Detta är i sommarstugan.
Hemma har vi ett litet familjeträd.
Där har jag gallrat bort många kilo kart och det är nu fullt av äpplen.

Dock får de inte sitta kvar och mogna. Områdets små barn smyger för jämt och knycker ett äpple, eller i början av sommaren en rabarberstjälk.
Det gör mig inte så mycket. Bor man i ett barnrikt område så blir det så. Det som är synd är bara att de inte kan vänta till frukten mognat.
Ralf
CITAT (Eva i Skåne @ 10-09-2005, 18:47)
Dock får de inte sitta kvar och mogna. Områdets små barn smyger för jämt och knycker ett äpple, eller i början av sommaren en rabarberstjälk.

Såg några ungar som försökte stjäla våra äpplen. Efter en stund sade dom "ähh vi sticker det verkar ju bara vara skitäpplen här". J-a kräsna ungar här!
zaaritha
Urdåligt!!
MrNorth
värdelöst, mitt brigit bonnier hade några blommor, men de försvann all världens väg sad.gif Har inte sett nåt speciellt hos mina bekanta heller... några enstaka...

/henrik
Hannele
På ett enda träd kunde vi plocka 42 kg helt felfria vinteräpplen idag.
En del äppelkakor och annat gott kommer det att bli.
De sista av dessa äpplen åt vi i början av maj, lite skrynkliga bara.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon