CITAT (Cilla @ 10-09-2005, 21:18)
En annan fundering är att marktäcka hälften och inte göra någonting där i vår, och gräva upp andra hälften för att kunna odla något konkurrenskraftigt där.
Det verkar vara ungefär samma slags jord som jag har. Även om leran är "lätt" så är den tung att gräva i, och nästan omöjlig att rensa ut rotogräs utan att bitar blir kvar.
Jag skulle undvika fräsning. Har ingen egen erfarenhet, men tror att fräsen slår sönder rötterna så att problemet blir etter värre. Jag skulle gräva så mycket jag orkar och täcka resten med svart plast. Täckning under två hela växtsäsonger brukar få bukt med även denna slags ogräs om man sedan håller efter återväxten som kommer från frön. Det är min erfarenhet.
När jag gräver så gräver jag först bort ogrästorvorna och lägger dom vid sidan om där dom får förmultna under plast. Sedan skulle man eventuellt kunna fräsa, men jag skulle nog nöja mig med att spadvända jorden på hösten och försöka rensa bort rötterna på våren när lerklumparna har frusit sönder.
Vad gäller vilka grödor som är bäst som förstagröda så har jag inget att komma med. Enda erfarenheten var med potatis och det var ingen höjdare precis. Potatisar som var helt genomvävda av kvickrot kors och tvärs..... Jag tror att potatisens ogräsbekämpande förmåga är överreklamerad. Möjligtvis hålls fröogräset undan genom att du går och hackar och kupar emellanåt.
Till att täcka bort ogräs på den här slags marker brukar jag köpa svart plast på rulle från lantmännens. Efter två år är den skör och fladdrar sönder, och då är det dags att ta bort den.
PS Har du tänkt på att grisar kan vara ett alternativ när det rör sig om så stor yta?

PS igen. Att täcka från höst till vår (som du funderar på) tror jag inte alls på. Då är ogräset ändå i vila.