CITAT (silos @ 10-09-2005, 21:46)
jag tänker bli vegetarian;kanske bara äta fisk och mjölkprodukter. Alldrig mera kommer jag att våga köpa köttfärs!
Men alltså, det är ju mycket större risk att få ehec från grönsaker än från köttfärs, åtminstone om man steker köttfärsen.
Men att vara försiktig med kallrökta varor har jag hört länge att man ska vara, var väl någon slags kallrökt medvurst som folk blev sjuka av för några år sedan.
Vad gäller köttfärs så skulle jag dock inte våga smaka på den rå, och äter jag nötkött så vill jag ha det riktigt stekt, inte bara lite brynt och rått i mitten.
Jag försöker undvika utrikiskt kött. Inte för att köttet därifrån nödvändigtvis smakar sämre, eller kommer från mer plågade djur, det finns säkert djur som haft det jättebra på sydamerikanska slättlanden. Men jag vill ha ett öppet landskap, och då syftar jag inte på att bränna mitt eget brännvin på tallskog, jag menar att jag vill ha svensk tamboskap ute i vår natur. Och då måste man stödja våra bönder. Helst de KRAV-certifierade. Dessutom är våra djur friskare, även om en försämring har kunnat skönjas det senaste decenniet eller så.
Tillägg : vad gäller fransmännen så har franskt kött många gånger falskmärkts som testat salmonellafritt, men ändå haft salmonella när det undersökts i Sverige.