Sidor: 1, 2
*Felix matte*
Har du köpt?
renate
Nej,köpte i Konsum nu i veckan,svensk fläskfärs.
Åsa, mälardalen zon 2
Nej jag gillar inte den där euroshopper köttfärsen som är sådär förpackad så den håller superlänge, jag hämtar älgfärs i mina föräldrars frys istället.
*Felix matte*
CITAT (renate @ 09-09-2005, 21:59)

Nyfiken på vad du gör av fläskfärs smile.gif När barnen var mindre hade jag det i ärtsoppan istf rimmad fläsk... det var för att de annars plockade bort fläskbitarna. tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,09-09-2005, 22:01)
Nej jag gillar inte den där euroshopper köttfärsen som är sådär förpackad så den håller superlänge, jag hämtar älgfärs i mina föräldrars frys istället.

En sån frys skulle jag också vilja ha att hämta ifrån... här säljs älgfärs i 500grams förp... fryst.

Älgfärsbiffar är jättegott... jag blandar 50/50 med fläskfärs. smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Felix matte @ 09-09-2005, 22:02)

Nyfiken på vad du gör av fläskfärs smile.gif När barnen var mindre hade jag det i ärtsoppan istf rimmad fläsk... det var för att de annars plockade bort fläskbitarna. tongue.gif

även jag skulle gilla att ha en sådan frys biggrin.gif

Vi köper också ibland älgfärs, hjortfärs eller färs från vildsvin.

Men hos ICA köper jag aldrig färs eftersom vi har så många gånger sett gammalt i ICA affairer

Elisabeth
renate

Jag uttryckte mig kanske fel,köttfärs av gris kallas här för fläskfärs,köper det när det är mager och gör köttfärssås av det.Förr blandade jag det med älgfärs när jag hade tillgång till det.
bikiv
Köper bara ren köttfärs (hoppas jag). Åt Tacos till middag i dag med köttfärs från ICA med "vanlig" färs med hållbarhetsdatum en dag.
cic
Äter inte kött alls.. sleep.gif
Kathy
Vilken tur att man inte äter kött. ohmy.gif

"Köpa billigt, köper dyrt" brukar det heta. Och i det här fallet är det nog sant eftersom märket på köttfärsen är Euroshopper.
LadyG
Jag håller med om att det kan kännas obehagligt att köpa lågprisköttfärs. Man vet inte riktigt vart det kommer från eller hur det hanterats.

Synd att de inte varnar för alla andra sätt man kan få ehec på.

"Nötboskap är bärare av bakterien. Utbrott har också beskrivits från många olika typer av livsmedel som opastöriserad mjölk, opastöriserad äppelcider, yoghurt, sallad, salami, medvurst, rostbiff, hamburgare. Människor har också insjuknat efter friluftsbad i förorenat vatten eller efter att ha druckit smittat kommunalt vatten. Även smitta från person till person har förekommit. Sjukdomen bryter vanligen ut efter 3-4 dygn.

Ehec-bakterien är känd sedan 1977 - kan smitta via sallad, medvurst, rostbiff och mjölkprodukter."

Källa: Smittskyddsinstitutet

Älgfärs har jag inte ätit sen jag var liten... smile.gif
*Felix matte*
Här står att läsa om sallad och smitta.
LadyG
Ush, Aftonbladet har jag inte läst frivilligt sen den där EvaEmma hoppade på alla som lider av BDD och kallade dem snoriga småungar, eller vad det nu var. Någon enstaka gång slinker jag in där, men jag blir lika bevsiken jämt. (Inte för att Expressen är mycket bättre, fast jag orkar inte med DN eller SvD så då får det väl bli Expressen då. I brist på bättre.)

Fast just den artikeln var iofs rätt bra. Tyipskt huh.gif tongue.gif smile.gif
*Felix matte*
CITAT (LadyG @ 10-09-2005, 09:53)
Ush, Aftonbladet har jag inte läst frivilligt sen den där EvaEmma hoppade på alla som lider av BDD och kallade dem snoriga småungar, eller vad det nu var. Någon enstaka gång slinker jag in där, men jag blir lika bevsiken jämt. (Inte för att Expressen är mycket bättre, fast jag orkar inte med DN eller SvD så då får det väl bli Expressen då. I brist på bättre.)

Fast just den artikeln var iofs rätt bra. Tyipskt huh.gif tongue.gif smile.gif

Såg du inga nyhetssändningar på TV igår kväll ang salladssmitta och tills vidare har alla leveranser från odlaren stoppats.
Hon från Smittskyddsinstitutet (tror jag det var) sade också att det är väldigt svårt att hitta smitta i t.ex sallad... kanske får vi aldrig reda på var den kom ifrån summerade hon.
LadyG
Nix, jag hade inte TV:n på alls... unsure.gif
farbror B
Annars vet man ju att om det är nåt fel på köttfärsen så äär det väl som på alla andra ställen: de har skurit ner personalen;)
yenny
CITAT (farbror B @ 10-09-2005, 21:29)
Annars vet man ju att om det är nåt fel på köttfärsen så äär det väl som på alla andra ställen: de har skurit ner personalen;)  

ohmy.gif blink.gif biggrin.gif laugh.gif
zaaritha
Isch o glerrk!!
silos
jag tänker bli vegetarian;kanske bara äta fisk och mjölkprodukter. Alldrig mera kommer jag att våga köpa köttfärs!
yenny
CITAT (silos @ 10-09-2005, 21:46)
jag tänker bli vegetarian;kanske bara äta fisk och mjölkprodukter. Alldrig mera kommer jag att våga köpa köttfärs!

Sådär tyckerjag man tänker många gånger då der är något i denna väg uppe på tapeten....men sen så glömmer man bort det som varnades för med tiden och så äter man det igen...
zaaritha
Nu gäller ju detta Euroshopper--o deras produkter har jag länge vart
avvaktande mot........
*Felix matte*
CITAT (renate @ 09-09-2005, 22:26)

Jag uttryckte mig kanske fel,köttfärs av gris kallas här för fläskfärs,köper det när det är mager och gör köttfärssås av det.Förr blandade jag det med älgfärs när jag hade tillgång till det.

Jamen det är ju precis det jag menade... "köttfärs" av gris... sån hade jag i ärtsoppan för då åt barnen utan knot tongue.gif och det är sån jag blandar med älgfärs när jag gör biffar. smile.gif
birgitek
Köper bara Irländsk nötfärs. Irland producerar världens bästa nötkött enl många matproffs.
Birgit Ek
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (birgitek @ 11-09-2005, 01:19)
Köper bara Irländsk nötfärs. Irland producerar världens bästa nötkött enl många matproffs.
Birgit Ek

Irländsk köttfärs är bra, men inte alltid felfri om man får tro artikeln i UNT tydligen kom den ehec-smittade köttfärsen från Irland (företaget heter Foyl), åtminstone säger ICA att de spårat partiet dit.
AnitaO
Birgit Ek

Jag tror också att det är bra kvalité på köttet.
Men det är ju tyvärr inte detsamma som fritt från bakterier.
Risken finns alltid, men nog vill jag tro att den är mindre när det gäller svenskt kött.
Sirpa
Birgit Ek

Skulle aldrig köpa Irlänskt kött.

Minst 30% av köttet är från Belgian Blue korsningar sad.gif
Och varför köpa kött från ett land som senast 2003 hade 185 fall av djur med Galna kosjukan sad.gif

>'.'<
lavendel2
Hej!
Vet inte om man kan känna sej trygg för EHEC även om man undviker utländskt kött och billigt kött..
Eller nedskuren personal blink.gif tongue.gif !
Missar i hanteringen kan det alltid bli...även om man intuitivt kan känna att det billiga kanske är slavigare hanterat!
Fast jag....och nu kommer jag från det egentliga ämnet...och börjar tjata igen om nåt som irriterar mej...förlåt..förlåt..det är sista gången det lovar jag :Blir så förbannat störd på dom här förpackningarna med lång hållbarhet...det kan säkert inte vara bra....och framförallt tycker jag det är äckligt kött i dom!
Gillade min Konsum på Brommaplan...där kunde jag köpa KRAV-märkt kött...nu finns det bara i dom här otäcka nya förpackningarna...och när jag undrade om det inte gick att få lite nymalen köttfärs...så blev svaret ungefär att....glöm det...så här är det nu...det är bara att tugga i sej och gilla läget!
Undrar om jag är den enda som minskat mina inköp där...till förmån för ICA där dom har en manuell köttdisk!
Anki på Öland
CITAT (lavendel2 @ 11-09-2005, 18:16)
Blir så förbannat störd på dom här förpackningarna med lång hållbarhet...det kan säkert inte vara bra....och framförallt tycker jag det är äckligt kött i dom!

Håller fullständigt med dig. Har knappt köpt kött alls, och definitivt inte köttfärs, sen dom förpackningarna infördes - tyvärr först på vårat ICA och nu så småningom också på Coop.
Anki
*Felix matte*
CITAT (Anki på Öland @ 11-09-2005, 20:20)
CITAT (lavendel2 @ 11-09-2005, 18:16)
Blir så förbannat störd på dom här förpackningarna med lång hållbarhet...det kan säkert inte vara bra....och framförallt tycker jag det är äckligt kött i dom!

Håller fullständigt med dig. Har knappt köpt kött alls, och definitivt inte köttfärs, sen dom förpackningarna infördes - tyvärr först på vårat ICA och nu så småningom också på Coop.
Anki

Coop här i stan säljer också "långtidskött" Men..de har enbart butikspackad, närproducerad köttfärs och också närproducerat kött.
Likadant är det i min närmaste ICA-butik.. där har jag inte sett något "långtids" i charkdisken. sedan så har vi en lite ICA-butik som har fin chark, där lagar de också ärtsoppa till varje torsdag´och nylagad Pitepalt får man varje tisdag + att de har en del andra rätter som tillagas varje vecka. wub.gif

Mysigt att köpa t.ex färs och få det packat i vaxat papper och vitt omslagspapper ytterst istf frigolitbytta eller plastpåse. wub.gif
Anki på Öland
CITAT (Felix matte @ 11-09-2005, 20:31)
Mysigt att köpa t.ex färs och få det packat i vaxat papper och vitt omslagspapper ytterst istf frigolitbytta eller plastpåse. wub.gif

Så hade vi till i våras då ICA bytte ägare. Lokalt kött alltid fräscht, inte bara köttet utan allt.
Anki
Gossen Ruda
Men hur man bli smittad av köttfärs? Råbiff?? Jag tillagar allt kött ordentligt, hellre för mycket än för lite.
Reserv
CITAT (Sirpa @ 11-09-2005, 17:15)
Birgit Ek

Och varför köpa kött från ett land som senast 2003 hade 185 fall av djur med Galna kosjukan sad.gif

>'.'<

Just därför kanske sleep.gif Dom har juh betydligt bättre kontroller än oss i sverige på det här med galna kosjukan, just därför att dom vart så drabbade då.
*Felix matte*
CITAT (Gossen Ruda @ 11-09-2005, 20:46)
Men hur man bli smittad av köttfärs? Råbiff?? Jag tillagar allt kött ordentligt, hellre för mycket än för lite.

Jepp! så gör också jag... provsmakar aldrig t.ex köttbullssmet... provsteker en i micron. smile.gif
Men det finns ju folk som äter Råbiff ohmy.gif
wolkenkrabber
CITAT (Felix matte @ 11-09-2005, 22:31)

Jepp! så gör också jag... provsmakar aldrig t.ex köttbullssmet... provsteker en i micron. smile.gif

jag smakar ALLTID av köttbullesmeten, kan äta jättemycket, fast inte så b ra i förstora mängder, brukajr få nöjja mig med 2 - 3 kaffeskedar, har aldrig blivigt sjuk under mitt 17åriga liv
Monarda
Om all köttfärs från ICA mals på samma ställe hur kan man vara säker på att maskinerna rengörs mellan dom olika ländernas produkter?
Sanningen är att vi konsumenter inte vet ett smack. Som vanligt är vi helt i händerna på handlarna. Det här gör mig rasande. Men vi snälla svenskar protesterar lite halvljummet. Tacka vet jag fransmän. Där visar man verkligen sin ilska. Låt oss barikadera ingångarna till ICA som behandlar oss kunder så respektlöst att man blandar ner koskit i köttfärsen!
*Felix matte*
CITAT (wolkenkrabber @ 11-09-2005, 22:43)

jag smakar ALLTID av köttbullesmeten, kan äta jättemycket, fast inte så b ra i förstora mängder, brukajr få nöjja mig med 2 - 3 kaffeskedar, har aldrig blivigt sjuk under mitt 17åriga liv

Kanske är det inte så farligt men för mig... och maken med för den delen handlar det om att vi bägge tycker det är äckligt att smaka på rått (otillagat).
wolkenkrabber
CITAT (Felix matte @ 11-09-2005, 22:46)
CITAT (wolkenkrabber @ 11-09-2005, 22:43)

Kanske är det inte så farligt men för mig... och maken med för den delen handlar det om att vi bägge tycker det är äckligt att smaka på rått (otillagat).

jo, det är nog mycket från person till person med,
*Felix matte*
CITAT (Monarda @ 11-09-2005, 22:45)
Om all köttfärs från ICA mals på samma ställe hur kan man vara säker på att maskinerna rengörs mellan dom olika ländernas produkter?
Sanningen är att vi konsumenter inte vet ett smack. Som vanligt är vi helt i händerna på handlarna. Det här gör mig rasande. Men vi snälla svenskar protesterar lite halvljummet. Tacka vet jag fransmän. Där visar man verkligen sin ilska. Låt oss barikadera ingångarna till ICA som behandlar oss kunder så respektlöst att man blandar ner koskit i köttfärsen!

Helt klart skulle det behövas mer "Jävlaranamma" i Sverige!
Sirpa
CITAT (Reserv @ 11-09-2005, 22:23)
CITAT (Sirpa @ 11-09-2005, 17:15)

Och varför köpa kött från ett land som senast 2003 hade 185 fall av djur med Galna kosjukan  :(

>'.'<

Just därför kanske sleep.gif Dom har juh betydligt bättre kontroller än oss i sverige på det här med galna kosjukan, just därför att dom vart så drabbade då.

Irland som har ett ökande antal BSE fall testar numerärt sett några fler djur,
men Irland är alltså tvugna att göra det just för att det är ett högriskland då antalet fall ökar där istället för att minska..... wink.gif

Vi kollar i Sverige alla självdöda/nödslaktade djur och istort sett alla slaktdjur över 24 mån för BSE (Galna kosjukan).

>'.'<
Pirum
CITAT (silos @ 10-09-2005, 21:46)

Men alltså, det är ju mycket större risk att få ehec från grönsaker än från köttfärs, åtminstone om man steker köttfärsen.

Men att vara försiktig med kallrökta varor har jag hört länge att man ska vara, var väl någon slags kallrökt medvurst som folk blev sjuka av för några år sedan.

Vad gäller köttfärs så skulle jag dock inte våga smaka på den rå, och äter jag nötkött så vill jag ha det riktigt stekt, inte bara lite brynt och rått i mitten.

Jag försöker undvika utrikiskt kött. Inte för att köttet därifrån nödvändigtvis smakar sämre, eller kommer från mer plågade djur, det finns säkert djur som haft det jättebra på sydamerikanska slättlanden. Men jag vill ha ett öppet landskap, och då syftar jag inte på att bränna mitt eget brännvin på tallskog, jag menar att jag vill ha svensk tamboskap ute i vår natur. Och då måste man stödja våra bönder. Helst de KRAV-certifierade. Dessutom är våra djur friskare, även om en försämring har kunnat skönjas det senaste decenniet eller så.

Tillägg : vad gäller fransmännen så har franskt kött många gånger falskmärkts som testat salmonellafritt, men ändå haft salmonella när det undersökts i Sverige.
KURT
Folk som smittas av ehec via köttfärs kan ha slarvat med hygienen på skärbrädan, så att bakterier kontaminerat något annat som hanterats på samma skärbräda.

När det gäller salladen, så msåte den ha vattnats med kontaminerat vatten.
LadyG
Jag brukar undvika danska råvaror, har gjort i många år, mest för att de är så dåliga på att fånga upp salmonella i kyckling och ägg. Nu visar det sig att det ehec-smittade köttet delvis kom därifrån också, inte bara irland.

Fast så länge man är noga med hygienen (det här med knivar och skärbrädor som många nämnt t ex, och att man inte tar i rått kött utan att tvätta handerna efteråt), hettar upp köttet till mer än 70 grader och ser till att inte använda samma verktyg till lagat som olagat kött (annars transereras bakterien, om den finns, tillbaka till det lagade köttet igen) så kan man nog känna sig hyfsat säker.

Jag älskar mat, och tycker att det är synd att smittade livsmedel ska få förstöra matglädjen sad.gif
Reserv
5-åringen som dog hade inte ens ätit av det smittade köttet, det kött som hade ehec smitta förpackades den 30/8 alltså efter att pojken insjuknat. Däremot så har dom juh undersökt om det skulle kunna va´olika grönsaksleverantörer som haft smittan. Dessutom så kan man juh också undra över hur smittsamt det egentligen är, om man nu kallat tillbaka 14 ton kött som ska va´smittat och dessutom så har en stor del av det redan sålts och käkats upp, men inga nya fall av några sjuka personer. Dessutom så är det betydligt vanligare att man återfinner ehecbakterier bland grönsaksdiskarna, alltså, man löper större risk att drabbas av ehec om man är vegetarian. Några få procent av dom svenska korna har smittan latent i kroppen, stickprover görs men det kan lätt slinka igenom ändå. Man gödslar med koskiten och där görs inga stickprover......sen är bakterierna igång bland våra odlingar, om man nu ska lita på vad forskarna säger.
birgitek
Smittan på västkusten, där ju ett femtiotal personer smittats, har man härledit till en svensk salladsodlare. Så det är väl inte säkrare att vara vegetarian eller att bara äta svenskproducerat.
Birgit Ek
LadyG
Det fanns ehec i salladen, enligt Sverisges Radio ( http://www.sr.se/cgi-bin/ostergotland/nyhe...?artikel=690540 ) fast mer än så står det knappt.

Om det är någon som vill läsa om ehec finns smittskyddsinstitutets information här: http://www.smittskyddsinstitutet.se/SMItem...le____2242.aspx

Fast den är inte kul. Det går iprincip ut på det vi redan sagt här; tvätta händerna och laga maten på rätt sätt.

Fast att ehec smittar från människa till djur visste iaf inte jag. Det gör ju det ännu viktigare att tvätta händerna efter att man gosat med något djur.
Tropeden
CITAT (LadyG @ 12-09-2005, 14:26)
Fast att ehec smittar från människa till djur visste iaf inte jag. Det gör ju det ännu viktigare att tvätta händerna efter att man gosat med något djur.

Det är väl djuren som ska duscha efter att blivit gosade med i så fall... biggrin.gif
LadyG
LOL

Ja stackars djuren, bli gullade och gosade med på det där viset. Så kan vi ju inte ha det biggrin.gif

Jag menade tvärt om, fast det blev helt omvänt när jag skrev smile.gif
Anki på Öland
Attans skit - gjorde köttbullar på jobbet ikväll och inte kunde jag låta bli att smaka på smeten innan jag stekte den - flera gånger.......
Vilka är symtomen??????
Anki
Milex
CITAT (Anki på Öland @ 12-09-2005, 21:03)
Vilka är symtomen??????

Rejält ont i magen. En arbetskompis dotter är en av dom smittades i Göteborg.
LadyG
Inkubationstiden är 3-4 dygn, så börjar du må tjyvtjockt på torsdag kanske det är bra att åka till läkaren. För säkerhets skull.

Ofta börjar sjukdomen med magkramper och diarré, men sällan feber. Illamående och kräkningar kan förekomma.

Fast det går normalt sett över på en vecka, om man inte har oturen att höra till de 5% som drabbas av följdsjukdomar som njursvikt och sånt otrevligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon