CITAT (Cilla @ 15-09-2005, 21:30)
Jag känner till viljan att ha äpplen varje år, inte vartannat!
Gravensteiner är inte känt för att vara vartannatårsbärande, men som du skriver så var denna vår och försommar en riktig vecklarperiod. Mycket frostfjäril var det i kronorna också, som åt upp blommen.
Om du hade uppätna blommor och första säsongens blad: Innan första frosten, sätt på limringar!
Att du fått plommon är något att vara tacksam över i Sthlmstrakten, det var inte många andra som fick! På de flesta ställen var det för kallt för pollinerarna, flugorna, bina och humlorna.
Bästa sättet att få jämna skördar är att kartgallra. Man kan till och med på Åkerö få frukt varje år om man kartgallrar hårt varje år. Fast det är lite trist... Kanske bättre plantera ett äppelträd till, eller spaljera upp npogot lite mindre utrymmeskrävande? Eller byta häcken mot en frukthäck.
Jag känner inte till någon vartannatårsbärande plommonsort, men så är jag inte så bra på stenfrukt heller. Däremot ser jag att vårarnas vindar och temperaturer spelar stor roll för fruktsättningen.
Hur gör man "konstgjorda humlebon" för att få humlerna att trivas, utöver vårlökar Krokusar" m.fl. men just bona. Här tar BJÖRNARNA bina som vårmat och de som har bin får ingen ersättning utan beordras att bygga hinder för björnen och det är inte lätt då han är hungrig och känner vittring av honung på bra håll.
Äpple träd som säter frukt på ringsporre och tål lite vind vad heter de i zon 5-7 även utlänska sorter om få svenska?
Tackar på förhand Sven