Jag hade tänkt att avla på Kaos Amaira. Jag har tänkt att skaffa en cornish rex fru till honom eftersom den hårgenen är recesiv så måste båda föräldrarna vara bärare av den. Jag hade kontakt med en uppfödare här i närheten som har fått två kullar i höst. Man kan säkert linjeavla, men i det här fallet är det inte av intresse liksom. Jag trodde att man kunde fertilitets testa katter, eftersom risken finns att Kaos inte är fertil. Men enligt veterinären går inte det, utan enda sättet är att para honom... Och då blir jag osäker, att låta honom gå upp i könsmognade, med slagsmål, rännande ute efter damer och eventuellt strilande. Det finns några riktigt stora slagkämpar här som har perser i sig och deras hemska klor. Jag ryser bara jag tänker på vad de skulle kunna göra med Kaos fina, mjuka päls som ger ett dåligt skydd. Jag kan inte tänka mig att ha innekatter, Kaos har fått vara ute sedan han var liten, så det är inte ett alternativ. Så jag tror att det blir så att jag kastrerar honom nu i månadsskiftet då han är 8 månader. Så får han fortsätta att vara mattes gosekatt och leva ett bra och tryggt liv. Men visst hade det varit både roligt och spännande att se om det blev "långhåriga rexkatter"... Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|