Jag hjälper ofta (eller, tja, när det uppstår tillfälle) kvinnor med barnvagn, när de ska på bussar eller genom dörrar. (GENOM dörrar? Ni vet vad jag menar iaf).
Däremot hjälper jag ALDRIG, INTE, NÅGONSIN en kvinna med barnvagn eller tunga väskor om hon har en man med sig. Inte för att jag är rädd för att mannen svartsjukt ska tro att jag stöter på hans flickvän/fru, utan för att folk helt enkelt måste ha lite vett själva. Jag har flera gånger sett par där kvinnan kånkat på tunga väskor medan mannen fingrat på mobiltelefon, eller där kvinnan släpat in en barnvagn medan mannen ens vägrat hålla hennes handväska. Detta är såklart undantag, oftare är det ju mannen som bär matkassarna medan kvinnan bär något lättare.
Ok, man ska inte hålla för hårt på könsroller, det är bara fånigt, men om nu inte dessa män har fysiska skador (de kan ju ha trasiga ryggar/axlar exv) så är de fähundar som inte hjälper bättre. Oftast (dock inte alltid) är mannen ju starkast så det är minst ansträngning för honom att bära. Jag själv bär hellre 2 kassar än 1, det blir bättre balans så.
För statistikförarna så är jag en (ung, hoppas jag) man i sleten jeansjacka och uttråkat utseende. Jag är dock varken invandrare eller piercad

Försökte googla fram en undersökning jag såg för ett tag sedan, men det lyckades inte. Men någonstans så gjordes det en undersökning efter att lagen ändrades vad gäller övergångsställena. I korthet så skickade man fram en kvinna med (tom) barnvagn till ett övergångsställe, för att se hur många som stannade. Männen i princip ställde sig på bromsen, medan kvinnorna, hör och häpna, inte bara struntade i att bromsa, en del GASADE istället

Vet inte vilka åldersgrupper som undersöktes. De som gjorde testet blev iaf mycket förvånade.