Det är väl kanske inte riktigt dags att plantera än, men det är bra att planera i tid ja

Skojsig sort...ja...jag vet ju inte. Av de som säljs som sättpotatisar i Sverige rekommenderar jag nästan alltid
Amandine. Det är en fransk halvtidig potatis som till formen påminner om mandelpotatis. Den är hos oss rätt tålig och odlingssäker. Smakar väldigt bra, fint skal.
Eftersom du befinner dig i södra skåne kanske en tur till Danmark kan vara trevligt, för att prova danska sorter. Den som vi haft mest lycka med är
Sava, även den är tålig och odlingssäker, ger stor skörd. Oval form, ibland lite avlång.
Dessa två är ju inte speciellt exotiska, men Amandine har ju en lite kul form iaf, samt blommar rätt fint.

Tror det ska finnas en sort nästa år (fanns i år) som heter Cherie. Den har jag inte provat själv, men potatisarna ska vara små, söta, gulliga och rosa-röda. "Kärlekspotatis" kallades de lite sökt av Stubbetorp (en potatisleverantör).
Cherie :

För den som inte vill sätta så många potatisar så brukar det gå att köpa fyrpack av sättpotatisar. Med ca ett kilo av varje tror jag, det är ett enkelt sätt att få 4 sorter.