Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Potatis, antar att det hör hemma här
          UglyCute
          Inlägg 20-09-2005, 15:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 149
          Medlem nr: 6 552

Förra året odlade vi en potatisplanta och fick stora fina potatisar, detta året gjorde vi detsamma men med ett 20-tal plantor.
          Denna gången var det en sådan där vanlig sort man köper i mataffären, blåkongo samt mandelpotatis (har jag för mig). Någon som har pejl på någon skojsig annan sort man kan ha. Bör noteras att det ska växa i södra skåne sleep.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Pirum
          Inlägg 20-09-2005, 18:01
          Länk hit: #2

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Det är väl kanske inte riktigt dags att plantera än, men det är bra att planera i tid ja smile.gif

Skojsig sort...ja...jag vet ju inte. Av de som säljs som sättpotatisar i Sverige rekommenderar jag nästan alltid Amandine. Det är en fransk halvtidig potatis som till formen påminner om mandelpotatis. Den är hos oss rätt tålig och odlingssäker. Smakar väldigt bra, fint skal.

Eftersom du befinner dig i södra skåne kanske en tur till Danmark kan vara trevligt, för att prova danska sorter. Den som vi haft mest lycka med är Sava, även den är tålig och odlingssäker, ger stor skörd. Oval form, ibland lite avlång.

Dessa två är ju inte speciellt exotiska, men Amandine har ju en lite kul form iaf, samt blommar rätt fint.

Tror det ska finnas en sort nästa år (fanns i år) som heter Cherie. Den har jag inte provat själv, men potatisarna ska vara små, söta, gulliga och rosa-röda. "Kärlekspotatis" kallades de lite sökt av Stubbetorp (en potatisleverantör).

Cherie :

För den som inte vill sätta så många potatisar så brukar det gå att köpa fyrpack av sättpotatisar. Med ca ett kilo av varje tror jag, det är ett enkelt sätt att få 4 sorter.

--------------------
          zon2.5

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 13:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon