Jag skulle gärna vilja ha en hund, men eftersom jag jobbar heltid så finns inte tiden för att sköta den så som jag vill, så därför har jag ingen. Det ansvaret måste man ta. Har en granne som har en korsning mellan dobber/schäfer den är ca 7-8 månader. Den är ensam 8 timmar/dag, när den var mindre satt den fastkopplad vid ett äppelträd när de var hemma, inomhus när han jobbade. Hela tiden skällde denna p.g.a. av att ingen aktiverade honom. Några av oss grannar har pratat med honom och det har blivit bättre men inte helt bra. Nu har han byggt hundgård utomhus och en av grannarna såg att hunden inte hade något skydd utan låg ute i regnet när husse jobbade, så vi övervägde att åter prata med honom, men i helgen har han byggt en koja men vi vet inte om den är vinterbonad. Vi är 4 grannar som håller ett öga och kollar upp hur det artar sig. Vi överväger starkt att anmäla honom. Denna hunden kan bli farlig om den inte aktiveras mera och blir ompysslad. En gång sa han till mig att han kopplar hunden bakom bilen när de är på landet och kör så att den får motion, han sa även att det är jobbigt att ha honom inomhus för den biter sönder över allt. Ja det är inte undra på när den inte får stimulans, men som sagt jag har kört ut en kopia på vad lagen säger om att ha husdjur (hund) så sköter han sig inte kommer jag att överlämna den + eventuellt anmäla honom. Detta blev långt men jag blir SÅ arg när man skaffar djur och inte sköter dem, så mycket ligger hos människan hur hunden blir. Det är inte hundens fel oftast utan den säger bara till att något är fel. Jag brukar säga att har de inte pli på sina barn så har de det inte på hunden heller och då ska de inte ha djur.
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|