Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Uppiggande & imunadderande, Vad använder ni & hur gör ni?
          mynta
          Inlägg 13-05-2003, 06:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 257
          Medlem nr: 710

Tycker att det skulle vara roligt att diskutera olika läkeväxter med dessa egenskaper. Vilka tycker ni är bäst? Hur till reder ni dem, thé, salva, piller tinktur?
          Själv så odlar jag (förstås) enchinea, den vanliga röda. (Har även sått "Green Wizzard", hoppas at de tar sig, även ögat & själen ska ha sitt. En annan sort jag hett önskar mig är nya, fyllda "Razzma-gfnnnn-vad-heter-den-nu-igen-väldigt-fin-är-den-ivf... rolleyes.gif laugh.gif ) Jag skördar rötterna på hösten, tvättar dem, skär dem i mindre bitar & låter dem torka på hushållspapper. Sedan använder jag dem i mina "förkylningsthéblandningar, gärna tillsammans med ngn mentholrik mynta("rensar gångarna" & piggar upp), vanligt svart thé (som oxå sägs vara virushämmande) torkade fläderbär (febernedsättande) & dyl. En annan blandning är med många värmande kryddor, kanel, nejlikor, kardemumma. Även här svart thé & dessutom torkade citrusfrukter, C-vitaminmängden är nog inte ansenlig i sammanhanget, dessutom så eliminerar det vanliga svarta, de små "minerna" effektivt, men smakmässigt & färgmässigt piggar det upp.

Jag är väldigt nyfiken på rosenrot, "nordens ginseng". Ngn som odlar & brukar? Effekt? Biverningar?

Likaså hålrot skulle det vara spännande att veta mer om.

...& rysk ginseng "fattigmansginseng", vad är det för ngt?

Odlar ni kanske ytterligare ngn spännade växt med de egenskaper som efterfrågas?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 13-05-2003, 10:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Rosenrot har jag faktiskt i min trädgård, dock ej testat - den ser mkt fn ut i år efetr omplantering - satt på fel ställe innan.

Själv är jag ute efetr ovanliga sorters örter/växter, ofta ätliga - goa :-) har ju drömmen om att odla perenna väter som man plockar blad av till mater året runt. Och som är nyttiga och bra - försöker t o m hitta ersättning för mitt värstingsogräs kirskålen.

Favvisar?

Ja Good King Henry, den perenna spenaten, Rankspenat, Hablitzia thamnoides, sedan har jag en enorm förtjusniing i växtsläktet Lepidium dit vår smörgåskrasse tillhör. Odlar i min trädgård en perenn sorts Lepidium som smakar som smörgåskrasse. Pepprig goda blad - sprider sig värre än kirskål tror jag :-)
          I samma släkte döljer sig ju Maca :-) och jag har köpt hem två plantor för test - kylan är det nog inge trassel med, Värre med vätan.

Nästa favvis heter Allium.
          Visste Du att den Allium som odlas i alla snygga växtfotografier i alla snygga böcker faktiskt är en speciell sorts gräslök?
          Vid namn Profusion? Som är frösteril och framtagen för att fungera i sallader?

Syra - att äta syra (innehålelr oxalsyra) är ju inget man skall göra ofta - men jag äter itne rabarber och unnan mig ett par blad oxalsyra då och då. Nu är jusyran enormt sur och frösår sig enormt, men jag odlar en sort som heter Profusion som har mindre syrliga blad och som inte blomamr alls.

Rysk ginseng är något som står på min önskelista över växter att testa:-)

Gillar Grekiskt Bergste - Sideritis syriaca - fast den gilla ritne våra kalla somrar direkt.

Vidare har jag en mkt egendomlig Rosenmeliss - den är en insamling och har de mest väldoftande blad jag vet - vanlig Monarada är GROV i både bladen och doften/smaken i jämförelse. Bara att gå emot den när man beskådar rosorna gör en lycklig.

Ja - inte vart det mkt medicinalväxter egentligen - mest 'äta' - då det är ett av mina ntressen. Hitta konstiga och skumma saker att äta och även använda till te då(främst pepparmynta).

Värmande örter - främst är dte ingefära för mig - tunna, skivade i te som får dra. Nuförtiden är det grönt te som gäller :-)

Hälsar Ingrid

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 19:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon