mynta
Tycker att det skulle vara roligt att diskutera olika läkeväxter med dessa egenskaper. Vilka tycker ni är bäst? Hur till reder ni dem, thé, salva, piller tinktur?
Själv så odlar jag (förstås) enchinea, den vanliga röda. (Har även sått "Green Wizzard", hoppas at de tar sig, även ögat & själen ska ha sitt. En annan sort jag hett önskar mig är nya, fyllda "Razzma-gfnnnn-vad-heter-den-nu-igen-väldigt-fin-är-den-ivf... rolleyes.gif laugh.gif ) Jag skördar rötterna på hösten, tvättar dem, skär dem i mindre bitar & låter dem torka på hushållspapper. Sedan använder jag dem i mina "förkylningsthéblandningar, gärna tillsammans med ngn mentholrik mynta("rensar gångarna" & piggar upp), vanligt svart thé (som oxå sägs vara virushämmande) torkade fläderbär (febernedsättande) & dyl. En annan blandning är med många värmande kryddor, kanel, nejlikor, kardemumma. Även här svart thé & dessutom torkade citrusfrukter, C-vitaminmängden är nog inte ansenlig i sammanhanget, dessutom så eliminerar det vanliga svarta, de små "minerna" effektivt, men smakmässigt & färgmässigt piggar det upp.

Jag är väldigt nyfiken på rosenrot, "nordens ginseng". Ngn som odlar & brukar? Effekt? Biverningar?

Likaså hålrot skulle det vara spännande att veta mer om.

...& rysk ginseng "fattigmansginseng", vad är det för ngt?

Odlar ni kanske ytterligare ngn spännade växt med de egenskaper som efterfrågas?
KURT
Jag föredrar den Etiopiska växten Coffea arabica, garanterat uppiggande.

http://www.hort.purdue.edu/newcrop/duke_en...ea_arabica.html
Ingrid på Västkusten
Rosenrot har jag faktiskt i min trädgård, dock ej testat - den ser mkt fn ut i år efetr omplantering - satt på fel ställe innan.

Själv är jag ute efetr ovanliga sorters örter/växter, ofta ätliga - goa :-) har ju drömmen om att odla perenna väter som man plockar blad av till mater året runt. Och som är nyttiga och bra - försöker t o m hitta ersättning för mitt värstingsogräs kirskålen.

Favvisar?

Ja Good King Henry, den perenna spenaten, Rankspenat, Hablitzia thamnoides, sedan har jag en enorm förtjusniing i växtsläktet Lepidium dit vår smörgåskrasse tillhör. Odlar i min trädgård en perenn sorts Lepidium som smakar som smörgåskrasse. Pepprig goda blad - sprider sig värre än kirskål tror jag :-)
I samma släkte döljer sig ju Maca :-) och jag har köpt hem två plantor för test - kylan är det nog inge trassel med, Värre med vätan.

Nästa favvis heter Allium.
Visste Du att den Allium som odlas i alla snygga växtfotografier i alla snygga böcker faktiskt är en speciell sorts gräslök?
Vid namn Profusion? Som är frösteril och framtagen för att fungera i sallader?

Syra - att äta syra (innehålelr oxalsyra) är ju inget man skall göra ofta - men jag äter itne rabarber och unnan mig ett par blad oxalsyra då och då. Nu är jusyran enormt sur och frösår sig enormt, men jag odlar en sort som heter Profusion som har mindre syrliga blad och som inte blomamr alls.

Rysk ginseng är något som står på min önskelista över växter att testa:-)

Gillar Grekiskt Bergste - Sideritis syriaca - fast den gilla ritne våra kalla somrar direkt.

Vidare har jag en mkt egendomlig Rosenmeliss - den är en insamling och har de mest väldoftande blad jag vet - vanlig Monarada är GROV i både bladen och doften/smaken i jämförelse. Bara att gå emot den när man beskådar rosorna gör en lycklig.

Ja - inte vart det mkt medicinalväxter egentligen - mest 'äta' - då det är ett av mina ntressen. Hitta konstiga och skumma saker att äta och även använda till te då(främst pepparmynta).

Värmande örter - främst är dte ingefära för mig - tunna, skivade i te som får dra. Nuförtiden är det grönt te som gäller :-)

Hälsar Ingrid
sanna
Jag går och laddar för [FLÄDERTIDEN jag...

Förutom flädersaften ska jag i år även testa flädervinet som fanns beskrivet här på forumet - och så naturligtvis - torka en hel massa fläderblom att ha till svettdrivande té!
Varför vill jag driva svett? Jo!
När jag håller på att bli förkyld så har jag ibland i utbrottsstadiet kunnat mota infektionen med fläderblomsté. Man brygger helt enkelt té på de torkade blommorna, kolkar i sig så mycket man bara orkar, lägger sig därefter under en massa täcken och svettas som en hel karl rolleyes.gif hela natten!!!

Morgonen därpå är man fräsch som en nyponros. smile.gif

Det var vad jag kom på rent spontant...jo, Salviaté mot ont i halsen förstås...och Salviablad som man gnuggar mot tänderna för ett vitare leende... biggrin.gif

Kan inte ni andra betydligt mer örtkunniga skriva och tipsa?!?!?

Sanna
sanna
Har förresten sått kransborre i år. Den har jag stora förhoppningar på ur förkylningssynvinkel...någon som har några erfarenheter?
yla
Jag kommer åter dragande med min Älgört
när jag började samla örter på allvar samlade jag massor av olika
örter

men det va älgörten som jag fastnade för
den är så bra o så god o verksam som en albyl eller två laugh.gif

doftar gott o går o dricka som sällskapste också bara för smaken
svettdrivande också om du vill ligga inlindad i täcken;o)

när de mina är sjuka (influensa förkyling osv) ringer dom till mej om ders förråd är slut.

Så älgörten är nummer ett hos mej

men sen har du ju svartvinbärsblad som är urindrivande o antireumatiska det brukar jag dricka direkt från färska blad sittande i hammocken dom smakar ju ljuvligt också,kommer det gäster o man inte har nåt så finns det alltid blad o vatten o det känns allt lite lyxigt tycker jag med en kopp doftande svartvinbärthe

ett vårkursthe är

2msk hackade färska blad av brännässla
2msk hackade färska blad av maskros
2msk hackade färska blad av svarta vinbär
1l vatten
pressad citron
koka upp vattnet
ta av kastrullen blanda ner örterna låt dra 10 min
sila o smaksätt med citronen
drick varm eller kallt 4-6 stora koppar dagligen under tre veckor

laugh.gif
bra va samtidigt som man kurerar vårtöttheten blir man av med maskrosorna
sanna
Japp! Skall omedelbart testa ditt "vårpiggté", oldwolfie!
Receptet är inklippt och placerat bland de andra goda tipsen och recepten jag har fått här!

Sedan är det denna älgört, som du "jämt kommer dragande med"... wink.gif smile.gif rolleyes.gif

Samlar du in dem i naturen eller odlar du själv numera?
Jag sov nog tyvärr ganska mycket under biologilektionerna i skolan, försöker ivrigt att reparera skadan, men just det här med vilda växter och att kunna skilja ut dem från andra vilda växter, som i mitt tycke ser precis likadana ut....
unsure.gif

Ehh...ja, du fattar...jag har liksom lite svårt med det...
Nu ska jag sluta att gå som katten kring het gröt och istället ställa frågan:
ehum... rolleyes.gif Har du möjligen fröer till älgört att sälja eller byta?

Hälsningar Sanna
yla
CITAT (sanna @ 14-05-2003, 12:25)
Sedan är det denna älgört, som du "jämt kommer dragande med"... wink.gif smile.gif rolleyes.gif

Samlar du in dem i naturen eller odlar du själv numera?

hej å hå Sanna

så här ser den ut o växer vilt i massor

ska försöka komma ihåg att säga till då de e dags att börja plocka ,som du förstår så odlar jag dom inte själv ,,men jag kan ju förresten kolla om de finns några plantor redan nu eller hur (återkommer)

jag har inte några frön men jag tror banne mej att jag har sett den som planta i någon plantschop nångång

men annars kan jag ju ta frön till hösten om du vill vänta så länge

så som sagt jag ska försöka säga till då de e dags att börja samla de e bra om du hittar ett område som inte e alltför nära vägar
mynta
Razzmatazz heter den, "nya" fyllda rudbeckian...

Älgört använder jag med! *kommapå* Den smakar så gott, jag samlar blommorna för att använda till thé. Undrar om den rosablommande amerikanska älgörten besitter samma egenskaper? Den är jue så himla fin!

Vårthéet ska jag oxå prova på, den kombinationen har jag aldrig testat. Tycker att maskros är lite svår, den smakar jue inte så där supergott precis...

Hostmedecin på kvanne & isop är en hit. Jag låter helt sonika massor av krossade kvannestjälkar & isopblad, dra med socker en månad eller två. När allt är sirapsliknade & segt så kör jag det i mixer & späder med en skvätt starksprit. Finfint med en matsked, när man är genomförkyld med massa segt slem & ont i bröstet.

Inger>> Rosenmeliss? Nu blir jag nyfiken! Vad är det för ngt... Var hittar jag bild & information på den? Det är alltså en monarda? Själv så har jag ngt som kallas rosenmynta, Calamentha på latin tror jag. Den är hemskt fin med massa vackra rosa blommor & ungbjörksgröna blad. Köpte frö hos Impecta för ett antal år sedan. Mkt gott thé, lite mintcitronaktigt, sådär... wub.gif

Lungrot har jag vintersått i år, men den har inte behagat titta upp ännu! mad.gif Hoppas at den kommer, jag är oxå väldigt förtjust i "perenna spenatsorter". Nåväl, jag har kvar lite frö, så än är loppet inte kört.

Spansk körvel älskar jag med, både grönsak & medecin! Bladen blir supersmarrig soppa, stjälkarna kokas som fänkål, den där sorten med tjocka stjälkbasar. Av fröerna gör man hostsirap, samma tillvägagångsätt som kvanne/isopmedecinen. Har prövat att torka fröerna, men de vill sig inte för mig, de tappar aromet nästan med en ggn... unsure.gif

Hur ville rosenroten inte stå?

Kirs är en av mina favvisar med, så länge den håller sig på mattan! laugh.gif tongue.gif Både som "spenat" & thé. Som det sistnämnda är den värmande. Håller för fullt på att behärska behovet att köpa mig variegerad! Har en känsla av att jag skulle ångra det, den ska visst vara ännu mer aggresiv än vildformen... rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Jag skaffade monardan ifårn Ruehlemanns - kopierar in infon;

Unsere Neuentdeckung des Jahres 1997! Der wunderbar prickelnde, süße, volle Damaszener-Rosenduft mit einem Hauch von Lavendelduft kommt von den Blüten und den Blättern dieser einzigartigen Monarde. Und schmücken tut sie sich - wie könnte es anders sein - mit rosa Blüten! (Siehe Titelbild 1997) Lang ist der Weg, den diese unbekannte Pflanze gegangen ist: In der kanadischen landwirtschaftlichen Forschungsstation wurde sie 1972 von H. H. Marshall, einem bekannten Monarda-Züchter entdeckt. Sie gelangte dann über Arthur Tucker - Amerikas berühmten Fachmann für ätherische Öle - in den botanischen Garten von Washington, dann in eine Gärtnerei in Ohio und... schließlich zu uns! Mehltautolerant. Exzellent für Potpourri. Durch den sehr hohen Gehalt an Geraniol in den Blättern hat die Pflanze sicher auch Potential zur Gewinnung eines ‘Rosenmelissenöls’. Die kulinarischen Möglichkeiten, z.B. statt Rosenwasser wie bei den Arabern an Hammelfleisch, oder Blüten an Süßspeisen, Aromatisieren von Tees... sind noch zu entdecken! Halbsonne bis Sonne
---
Doftar som en hel saga och har fina blad - vanlig Monadra är grov i jämförelse.

-Lungrot - Good King Henry har jag nog några fröplantor av om det kniper - den självsår sig friskt :-)
hemskt namn lungrot förresten.....

och variegerad kirs är lugnare än den vilda - no problemo - jag ahr den i min rabatt ;-))

Rosenroten sitter nu i en stor balja med mera väldränerat och mindre kall och fuktig lera och bar belönat mig med många stänglar i år istället för en mesig en. Baljorna hos mig står ute året runt och får mera gödning än den vanliga 'backen' s a s.

Hälsar Ingrid
sanna
CITAT (mynta @ 15-05-2003, 08:03)
Jag låter helt sonika massor av krossade kvannestjälkar & isopblad, dra med socker en månad eller två. När allt är sirapsliknade & segt så kör jag det i mixer & späder med en skvätt starksprit. Finfint med en matsked, när man är genomförkyld med massa segt slem & ont i bröstet.

Mynta --> Låter du kvanne- och isopblandningen stå i rumstemperatur när det ska sirapa ihop sig? Hur förvarar du den färdiga blandningen? Hur länge håller den sig?

Tack allesammans för alla tips, förresten! Man blir ju frisk bara man läser dem... rolleyes.gif smile.gif
mynta
Sanna>> Japp, i rumstemeratur! Hur länge den håller har jag ingen aning om, min tar alltid slut på vinterhalvåret. Supergod att säda med varmt vatten med, en sorts infusionstinktur... laugh.gif

Lungrot...*S* Passar fint i tråden, enligt signaturläran ska den bota sjuka lungor.

Ingrid>> än har jag inte gett upp hoppet, det är ngt speciellt med de plantor man dragit upp själv. sleep.gif smile.gif Men du råkar möjligtvis inte ha lagt märke till ung när de nya lungrotsbebisarna dyker upp, är de sega på våren?

Din rosenmeliss, måste den pjoskas med en massa, här i vårt svenska klimat? Kanada & här är jue rätt lika klimatmässigt sett iofs, men jag kan inte låta bli att fråga... smile.gif Förresten tycker jag att vanlig monarda är grov i smaken redan nu, utan jämförelse...*S* när den är nytorkad så står jag knappt ut med att ha i théägget någon längre stund, i théet, men efter ett par månaders lagring, så... smile.gif wub.gif

Hmmm, jaså den variegerade kirsen är svagare i växtsättet...? Rätt logiskt egentligen, nu när jag tänker efter, det brukar ju vara så. "Å nej" då måste jag bara köpa den nu, när alla mentala hinder är ur vägen i skallen på mig!*flin*

wub.gif wub.gif Å jag har preeeecis varit ute i örtagården & petat ned fattigmansginsengminiplantor: Dang-Sheng. De är fleråriga, ska bli ca 75 cm höga, "slingrande & buskigt" växtsätt & purpurådrade klockblommor! wub.gif Roten sägs besitta samma egenskaper som den sk "äkta" ginsengen Nio kan tro att jag längtar tils de blir stora! *ler*

Lakridsrot är himla gott & man kan göra en massa förkylningkurer av den. Tänkte ge mig på att odla den nästa år eller nästa igen! Ngn som har erfarenhet av detta?
Ingrid på Västkusten
Halloj Mynta,

Good k H självsådda fröplantor har vuxit ett bra tag nu - har Du ställt sådden utomhus?
Så länge det finns vår finns det hopp :-)
min är uppdragen ifrån frön så jag vet preciiiis vad Du menar ;-)

Rosewnmelissen pjåskas med NOLL - den gjorde iofs inte mkt väsen av sig de första året - jag trodde den hade gått hädan men både den och en röd ifrån ruehlemanns ahde överlevt så nu har jag köpt deras superlila. Och denna monardan doftar såååå ljuvligt, nog den godaste blad-doftväxten jag ahr i trädgården :-) speciellt när man går emot den - när den hänger över kanten så där (meningen på mitt berg att man skall gå emot vissa aromatiska växter)

Ang variegerad kirs och Good King H - hör av Dig på mail om Du vill ha :-)

Vad är fattigmansginseng? Codonopsis?

Hälsar ingrid som längtar efter nya köksträdgården med emra plats!
mynta
Fattigmansginseng = codonopsis, ja. smile.gif
mynta
Till nästa år så ska jag beställa frö, från rysk rot, "rysk ginseng"... Det ska bli spännande.

Viol är verkligen lindrande för en öm hals... Blandade ett nytt förkylningsthé, förra veckan:
Kvanne
ringblomma
Torkade äpplen
Isop
Viol
Mmmmmm, supergott, löste upp slem mkt effekivt & verkade (trots kvanne & isop) mkt rogivande! Den dominerande smaken var honung!!!! wub.gif wub.gif wub.gif Fast utan den dominerande sötman, förstås... Rekomenderas varmt.

*fundera* Ska nog pröva att göra hostsirap av violblom med...

Pimpinella läste jag har en uppiggande effekt. & lätt antideppresiv! Skulle visst drickas som thé, tre koppar per dag i två veckor. Ngn som har erfarenhet av detta?

Själv använder jag min pimpinella mest som salladsgrönt, gillar den fräscha gurksmaken. Ett annat tips är att blanda den med pasta, mkt gott! biggrin.gif wub.gif biggrin.gif I veckan så blandade jag ned ett par nävar hackade blad i potatismos, tillsammans med citrontimjan & gräslök. Serverades med fiskpinnar & gröna ärtor, enkelt & fick denna vardagsdmat att bli lyxigt vårfräsch! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon