Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vill ha äpplen fort!
          stina
          Inlägg 20-09-2005, 13:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Jag har planer på att skaffa ett eller två äppelträd nästa vår. Helst en sommarsort. Vilken sort ska man köpa om man inte vill vänta flera år på frukt (finns det sådana där man slipper det)? Eller köper man ett äldre träd? Det spelar ingen roll om det blir ett stort eller litet träd - jag har plats. Zon 2-3.

/Stina

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 21-09-2005, 14:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Men vänta lite Hannele, famljeträd står ju oftast på A2. De som klarar ungdomstiden blir lika stora som andra äpplen på A2 (även om det inte är så många). Familjeträd är inte gjorda för att vara små, även om de ofta sjuknar innan de ens blir halvstora.

Det som jag ser som huvudproblem med familjeträden är att de samlar sjukdomar under ett så tidigt stadium att många aldrig kommer till stadiet där de blir rikligt fruktbärande. Andra som klarar sig i början dör på ett osedvanligt fult sätt - ena krongrenen (sorten) dör. Av de äldre familjeträd som jag jobbar med är endast ett par-tre stycken normalt friska.

Att grundstam och trädstam ibland får olika tjocklek är inget specifikt för familjeträden och att ympställen får vissa svagheter är inget man kan åtgärda med beskärning heller. Men visst är det en utmaning att beskära kronan på ett familjeträd. För mig som jobbar med beskärning och gillar att tolka växtsätten hos träd är det intressant, även om resultaten aldrig blir så bra som på ett träd med en sort. För dem som inte kan lägga ned mycket beskärningstid på sitt träd är familjeträden ett aber.

Jag håller däremot med om att äppelträd inte behöver vara för evigt. Själv sätter jag träd både på kort och lång sikt. De som ska kunna leva länge ger en njutning för mig också. Oavsett om nästa generation kapar ned alltihop så kan de inte kapa min dröm om hur trädet kan få leva på platsen!
          (Dessutom sätter jag en hel del träd per år så något får säkert stå kvar.)

Och så håller jag med om att det är roligt att få leva i en föränderlig trädgård. Själv har jag många träd som kommit och gått och som burit god frukt så länge de funnits här.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 00:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon