Eftersom jag är "mattant" så berättar jag följande
På vår skola har vi barn upp till 12 år fick de komma in till mig i köket en dag var. De flesta tyckte det var roligt och de var stolta över vad de gjort. T.ex när de sen skulle äta talade de om för de andra att den och den salladen har jag gjort etc. Killarna uppskattade att stå vid diskbänken och duscha av disken och sen diska den i diskmaskinen. Det var trevligt för mig att få denna kontakt med var och en.
De minsta barnen fick skära grönsaker etc, ställa i ordning i matsalen etc. De större fick göra köttfärssås och annan mat och jag instruerade dem.
Arbetsuppgifterna har sen blivit ännu fler eftersom dagis har tillkommit så då blir det även beställningar, mat, mellanmål till ännu fler barn och vuxna.
Sen gjorde även
HACCP sitt intåg och sen dess är sig inget likt, mycket tidskrävande eftersom allt ska temperturmätas, antecknas etc etc!!!!!!!!!!!
Nåja, om detta finns hur mycket som helst att berätta men det skulle inte hindra barnen att vara i köken fick vi höra. Då skulle dessa barn sätta på sig skoskydd, skyddsmössa och engångsrockar!!!
Med allt medarbete detta med HACCP och annat som till kommit har då jag inte möjlighet att ta emot barnen eftersom jag är ensamarbetande. Det finns inte tid för det helt enkelt.
Vad jag kan tänka mig är att barnen gör sysslor i matsalen och kan lära varandra så när det blir byten behöver jag inte instruera dem.
Har även föreslagit att barnen ska få delta mer på fritids vid mellanmålen men personalen upplever att de har så många barn och vill hellre ha allt serverat. Förr när det var mindre antal barn var de mycket mer delaktiga i mellanmålet än numera.
Jag har ca 100 ätande/dag, vissa äter i matsalen, skickning in till de mindre barnen. Vi har en hjälpreda på skolan s.k 60 + som ska hjälpa mig ca 2 tim per dag.
Att sedan de inte sett över köket att det ska klara ökningen och merarbetet, det är en annan historia.
Jag sökte och fick friår så nu får jag ha det bra ett år. Det känns bra eftersom jag var sjuk förra hösten med värk, inflammationer m.m som jag skyller på min omoderna, tungarbetande arbetsmiljö. NU har de gjort vissa förbättringar så jag har nåt att se fram emot när jag ska börja jobba igen. Men jag tycker att sånt ska man göra INNAN nya verksamheter sätter igång och inte flera år efteråt.
Citat, "varför göra det enkelt för sig när man kan krångla till det" blir min avslutande fras.