|
Skatmor
21-09-2005, 17:12
CITAT En ny EU-lag kan sätta stopp för att barn hjälper till med matlagning i svenska förskolor och fritidshem från den 1 juli nästa år, skriver Norra Västerbotten. – Jag hoppas att det väcks en debatt om detta, för det här är inte klokt. Barnen har en sådan glädje och energi när de får vara med och hjälpa till, säger Carina Forsgren, kokerska vid förskolan Solstrålen i Skellefteå. I dag är barnomsorgen undantagen från Livsmedelsverkets krav på hantering av livsmedel utanför hemmet. De kunskaper barnen fått genom att hjälpa till i köket har ansetts viktigare än hygienkraven. ”Jätteviktigt” Från och med den 1 juli nästa år träder en ny EU-lag i kraft - och där undantas inte barnomsorgen från reglerna. - De här nya reglerna är vansinniga. Att barnen får vara med i köket är jätteviktigt, för många vet inte hur man lagar mat eller bakar, säger Carina Forsgren till Norra Västerbotten. Detta verkar vara rena snurren att en EU-lag stoppar barnens kreativitet och glädje över att få vara med i köket och hjälpa till och det bidrar till att intresset för matlagning följer barnen till dom blir vuxna. Att allt sköts hygieniskt ser ju personalen till. http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/st...,702012,00.htmlAftonbladet
Vad är det som säger att mattanternas hygien är så jädra bra då? Dom som jobbar i köken på dagisar har ofta ingen utbildning alls, och det krävs ingen sån heller när dom söker, bara att dom har nån liten matlagningsvana. En sån viktig sak som att få va´med i köket tycker inte jag att man ska ta ifrån barnen, det är inte alla föräldrar som har tålamodet att låta sina telningar få va´med i köket. Jag kan i alla fall känna mig nöjd med att jag inte är orsak till att vi gick med i EU, jag är kraftig motståndare till eländet.
Björken
21-09-2005, 19:06
Ja, man kan verkligen undra vart vi är på väg när vi ska följa alla direktiv som någon nitisk tjänsteman i Bryssel sitter och knåpar ihop. Vi har ju fått förordningar att gurkorna inte får vara för krokiga, jordgubbarna hålla ett visst mått, ja listan över tokigheter kan göras hur lång som helst. Och nu då detta med maten, jag har själv jobbat nära barn i många år och vet hur roligt de tycker det är att få vara med och laga mat, baka mm mm. Helt klart är det så också att många barn har väldigt lite av detta med sig hemifrån och då är det ännu viktigare att de ska få den stunden i skolan eller på dagis. Jag håller med Reserv att jag är glad att jag röstade nej en gång i tiden.
*Felix matte*
21-09-2005, 19:12
CITAT (Reserv @ 21-09-2005, 18:48) Vad är det som säger att mattanternas hygien är så jädra bra då? Dom som jobbar i köken på dagisar har ofta ingen utbildning alls, och det krävs ingen sån heller när dom söker, bara att dom har nån liten matlagningsvana. En sån viktig sak som att få va´med i köket tycker inte jag att man ska ta ifrån barnen, det är inte alla föräldrar som har tålamodet att låta sina telningar få va´med i köket. Jag kan i alla fall känna mig nöjd med att jag inte är orsak till att vi gick med i EU, jag är kraftig motståndare till eländet. Var i landet behövs ingen utbildning till att laga mat till barn på förskolor? Det trodde jag var ett absolut krav ... eller gäller det bara i¨delar av landet  PS jag röstade också NEJ!
CITAT (Felix matte @ 21-09-2005, 20:12) CITAT (Reserv @ 21-09-2005, 18:48) Vad är det som säger att mattanternas hygien är så jädra bra då? Dom som jobbar i köken på dagisar har ofta ingen utbildning alls, och det krävs ingen sån heller när dom söker, bara att dom har nån liten matlagningsvana. En sån viktig sak som att få va´med i köket tycker inte jag att man ska ta ifrån barnen, det är inte alla föräldrar som har tålamodet att låta sina telningar få va´med i köket. Jag kan i alla fall känna mig nöjd med att jag inte är orsak till att vi gick med i EU, jag är kraftig motståndare till eländet. Var i landet behövs ingen utbildning till att laga mat till barn på förskolor? Det trodde jag var ett absolut krav ... eller gäller det bara i¨delar av landet  PS jag röstade också NEJ! I Sundsvall har dom alldeles nyligt haft en tjänst ute som allt-i-allo, städare, hjälplärare och kock. Det enda som krävdes va´att man kunde lite matlagning, ingen utbildning krävdes, fast tyvärr så tillsattes tjänsten internt. Det är juh också nåt som är lite galet, arbetsgivaren är tvingad att sätta ut platsen på annons, även om dom redan hittat nån för tjänsten. Så oftast när folk söker jobb så är det redan tillsatt fast ansökningstiden inte gått ut än.
*Felix matte*
21-09-2005, 19:30
CITAT (Reserv @ 21-09-2005, 20:21) I Sundsvall har dom alldeles nyligt haft en tjänst ute som allt-i-allo, städare, hjälplärare och kock. Det enda som krävdes va´att man kunde lite matlagning, ingen utbildning krävdes, fast tyvärr så tillsattes tjänsten internt. Det är juh också nåt som är lite galet, arbetsgivaren är tvingad att sätta ut platsen på annons, även om dom redan hittat nån för tjänsten. Så oftast när folk söker jobb så är det redan tillsatt fast ansökningstiden inte gått ut än. Synd att de inte har större krav på en som ska ha hand om barns matlagning. Jag har hört att kokerske/kocktjänster kan komma att kombineras med att de har hand om lite städning och också kan rycka in och vara "fröken" när någon är sjuk... detta eftersom en kokersketjänst på förskola sällan kräver heltid. Så är det , tror jag,i alla statliga/kommunala företag... Tjänsten måste utannonseras även om de redan vet att den tillsätts internt. Trist för alla "utomstående" som hoppas.
wolkenkrabber
21-09-2005, 19:43
nu har jag inte orkat läsa alla inlägg men här kommer mitt
Visserligen kanske inte matlagning på förskolenivå behövs eftersom man har hemkunskap senare, så visst de kan ta bort det...
MEN. som sagt är att få stå i köket och hjälpa till som barn väldigt tillfredställande, jag minns att jag spraing in i mitt dagis kök och ville hjälpa till hela tiden, inte för att jag fick det så ofta dock, men på förskolan fick vi stå i köket någon dag ibland, lite som praktik, städa skolgården eller hjälpa till i matsalen.
jag kan inte direkt se hur barn kan minska hygienen nämnvärt. och lite skit ränsar magen! så det så
Varför skulle barn i köket vara en så dålig idé egentligen? Det som var så kul, tyckte jag iaf. Barn älskar ju att få laga mat och vara duktiga, vara lite som de vuxna fast på lek. Illvilliga, ogina gamla surgubbar nere i Bryssel ska inte komma här och ändra på sånt som fungerar bra... Jag röstade också nej för övrigt, och det är jag ännu mer nöjd över idag. Barn i köket ska förbjudas, bananer och gurkor ska vara böjda på ett visst sätt och jordgubbars storlek - är det nått för EU att lägga tid och pengar på att dividera om?? Är det sånt vi ska betala för, och vad får vi för det? Mer utgifter än inkomster än så länge. Jag tackade nej till EMU också, vi behöver inte ha någon brådska. Om det är en bra idé lär EMU finnas kvar.
dom vill väl att barn ska gynna samhället och äta snabbmat istället...
*Felix matte*
21-09-2005, 22:21
Kocken i min familj har valt att låta två barn åt gången få vara med i köket... hjälpa till med att skala morötter eller skiva korv mm. mm. Väldigt uppskattat av barn och föräldrar
Orginalartikel kom från tidningen "norra Västerbotten", och idag skriver de: "Dagisbarns matlagning stoppas inte"http://www.norran.se/artikel.php?id=559682...avdelning_2=103EU reglerna ställer bara krav på hygien och kunnskap för den som driver köksverksamhet, ett krav som de flesta här verkar dela.
En rolig sak i sammanhanget är att det mesta skitprat som sprids som EU är myter och skrönor. Te.x. det där med gurkors och bananers böjning eller jordgubbarna som nämns ovan. Tyvärr hittar jag inte den svenska sidan just nu men här finns det på Norska och Engelska : EU-myter (Engelska)Eu-myter (Norska)Det märkliga är att folk blir så upprörda över smågrejer som bananer men inte har nåt intresse av hur de stora frågorna hanteras, jordbrukspolitik, utrikespolitik och det interna fifflet som kostar många miljarder av våra skattekronor varje år. 75% av EU's budget går till jordbruksstöd för grödor som ofta plöjs ner eller till t.ex. olönsamma tobaksodlingar när man samtidigt satsar mångmiljonbelopp på antirökkampanjer. Hur många miljarder går till transportstöd för att frakta levande djur runt i Europa ? Många är det iaf. men vem bryr sig ... ?
CITAT (Björken @ 21-09-2005, 20:06) Vi har ju fått förordningar att gurkorna inte får vara för krokiga, jordgubbarna hålla ett visst mått, Och skrönor lever hur länge som helst!
Det är inte skrönor om bananer, gurkor och jordgubbar, det är bara ganska logiskt men petitesser för den oinsatte. När handlarna köper upp grönsakerna på grönsaksauktioner så rör det sig om lådor, inte styckpris eller kilopris. Tänk er själva en låda med raka eller en låda med krokiga gurkor, vilken får det plats flest gurkor i? Det är för att konsumentpriset ska hållas nere, då blir juh våra grönsaker billigare. Det mesta av EU:s petitesser kan man finna en logisk förklaring till, men att kalla dom för skrönor, det stämmer inte.
Svante, zon 1
22-09-2005, 11:36
För att citera sidan som Gurkan länkade till: CITAT Myth: Straight cucumbers Cucumbers have to be straight and must not arch more than 10mm for every 10mm of their length so people can tell how many are in a box. The Sun, 4 March 1998, p6
Fact: Cucumbers do not have to be straight. There are grading rules, which were called for by representatives from the industry to enable buyers in one country to know what quality and quantity they would get when purchasing a box, unseen, from another country. Nothing is banned under these rules: they simply help to inform traders of particular specifications. The EU Single Market rules are identical to pre-existing standards set down both by the UN/OECD and the UK. Det var alltså industrin som ville ha reglerna och likadana regler fanns redan innan EU införde dem. Skyll alltså på alla andra, men inte EU.
CITAT (Reserv @ 22-09-2005, 12:31) Det är inte skrönor om bananer, gurkor och jordgubbar, det är bara ganska logiskt men petitesser för den oinsatte. När handlarna köper upp grönsakerna på grönsaksauktioner så rör det sig om lådor, inte styckpris eller kilopris. Tänk er själva en låda med raka eller en låda med krokiga gurkor, vilken får det plats flest gurkor i? Det är för att konsumentpriset ska hållas nere, då blir juh våra grönsaker billigare. Det mesta av EU:s petitesser kan man finna en logisk förklaring till, men att kalla dom för skrönor, det stämmer inte. Tack Reserv. Du förklarade det där mycket bättre än jag. Det var samma sak med jordgubbar. Om de var för små och ynkliga var de inte av god kvalité nog att kallas riktiga jordgubbar. Logiskt, ja. Men jag förundras över att det är till sånt våra pengar går.
CITAT (LadyG @ 22-09-2005, 12:41) CITAT (Reserv @ 22-09-2005, 12:31) Det är inte skrönor om bananer, gurkor och jordgubbar, det är bara ganska logiskt men petitesser för den oinsatte. När handlarna köper upp grönsakerna på grönsaksauktioner så rör det sig om lådor, inte styckpris eller kilopris. Tänk er själva en låda med raka eller en låda med krokiga gurkor, vilken får det plats flest gurkor i? Det är för att konsumentpriset ska hållas nere, då blir juh våra grönsaker billigare. Det mesta av EU:s petitesser kan man finna en logisk förklaring till, men att kalla dom för skrönor, det stämmer inte. Tack Reserv. Du förklarade det där mycket bättre än jag. Det var samma sak med jordgubbar. Om de var för små och ynkliga var de inte av god kvalité nog att kallas riktiga jordgubbar. Logiskt, ja. Men jag förundras över att det är till sånt våra pengar går. Jag har arbetat mycket med studiecirklar om just detta ämne så jag ska juh egentligen tycka att det är rätt då, men ändå anser jag att tidningarna trycker upp stora rubriker med petitesser. Jag är emot EU men tycker ändå att tidningarna inte behöver skriva om så bagatellartade saker, det måste väl finnas viktigare saker att skriva om. Sen vete tusan om det inte är så att partibundna tidningar ofta vinklar artiklarna för eller emot också
Oja, visst händer det. Om du jobbar på en sosse-tidning kan du få ordern att "Gör en artikel om Göran Persson" och då är det underförstått att du inte är speciellt negativ. Om du däremot gör samma artikel för en borgerlig tidning blir samma artikel negativt vinklad. Trots att det är samma nyhet.
Fast jag tror att orsaken till att tidningarna tar upp gurkor och bananer är för att det är lätta problem att sätta sig in i och förstå. Vanligt folk vill ha snabba, lätta nyheter på löpet. Skandalgurkor säljer, det gör inte skatteregler eller bidragspropositioner för spanska bönder.
Det är samma princip som ligger bakom att det finns så mycket Big Brother, Farmen, Robinsson och annat tjafs på löpet. Den ena nakenchocken efter den andra. Sexskandaler hit och dit. Det säljer. Vi får de löp vi förtjänar helt enkelt.
astrid.m.s
22-09-2005, 12:24
Eftersom jag är "mattant" så berättar jag följande På vår skola har vi barn upp till 12 år fick de komma in till mig i köket en dag var. De flesta tyckte det var roligt och de var stolta över vad de gjort. T.ex när de sen skulle äta talade de om för de andra att den och den salladen har jag gjort etc. Killarna uppskattade att stå vid diskbänken och duscha av disken och sen diska den i diskmaskinen. Det var trevligt för mig att få denna kontakt med var och en. De minsta barnen fick skära grönsaker etc, ställa i ordning i matsalen etc. De större fick göra köttfärssås och annan mat och jag instruerade dem. Arbetsuppgifterna har sen blivit ännu fler eftersom dagis har tillkommit så då blir det även beställningar, mat, mellanmål till ännu fler barn och vuxna. Sen gjorde även HACCP sitt intåg och sen dess är sig inget likt, mycket tidskrävande eftersom allt ska temperturmätas, antecknas etc etc!!!!!!!!!!! Nåja, om detta finns hur mycket som helst att berätta men det skulle inte hindra barnen att vara i köken fick vi höra. Då skulle dessa barn sätta på sig skoskydd, skyddsmössa och engångsrockar!!! Med allt medarbete detta med HACCP och annat som till kommit har då jag inte möjlighet att ta emot barnen eftersom jag är ensamarbetande. Det finns inte tid för det helt enkelt. Vad jag kan tänka mig är att barnen gör sysslor i matsalen och kan lära varandra så när det blir byten behöver jag inte instruera dem. Har även föreslagit att barnen ska få delta mer på fritids vid mellanmålen men personalen upplever att de har så många barn och vill hellre ha allt serverat. Förr när det var mindre antal barn var de mycket mer delaktiga i mellanmålet än numera. Jag har ca 100 ätande/dag, vissa äter i matsalen, skickning in till de mindre barnen. Vi har en hjälpreda på skolan s.k 60 + som ska hjälpa mig ca 2 tim per dag. Att sedan de inte sett över köket att det ska klara ökningen och merarbetet, det är en annan historia. Jag sökte och fick friår så nu får jag ha det bra ett år. Det känns bra eftersom jag var sjuk förra hösten med värk, inflammationer m.m som jag skyller på min omoderna, tungarbetande arbetsmiljö. NU har de gjort vissa förbättringar så jag har nåt att se fram emot när jag ska börja jobba igen. Men jag tycker att sånt ska man göra INNAN nya verksamheter sätter igång och inte flera år efteråt. Citat, "varför göra det enkelt för sig när man kan krångla till det" blir min avslutande fras.
*Felix matte*
22-09-2005, 19:24
Hoppas att du får ett skönt friår då du själv får bestämma över din dag och kroppen får ta igen sig. Visste inte att man tillämpade HACCP i skolkök... men jag såg för ganska länge sedan ett TV program som visade hur "flygmaten" kontrollerades, både vid tillagning, paketering och lagring. Det var många punkter som skulle gås igenom, bockas av och skrivas upp varje dag.
Jag känner igen din situation astrid.m.s. Min fru är kokerska på ett dagis. Den största anledningen till att barn inte får vara med i köken på sina dagis, är att det idag finns betydligt mer barn/dagis än vad som var fallet för 10- 15 år sedan.
Det är inte ovanligt att den som är i köket inte har fått kompensation i arbetstid trots att man skall laga mat till dubbelt så många än vad det var planerat för när man började. Det finns exempel på ställen där arbetstiden minskat med ökad arbetsbörda. Motiveringen var att barn bara äter halv portion, men ökningen i portioner är lika stor trots att de är mindre (jag har svårt för sådana sätt att tänka).
Reserv: Att säga att de som lagar mat inte har någon utbildning är väll till att generalisera. Jag tror nog att det är tvärt om, då ett fall av slarvig hygien och de följderna det får för barnen omedelbart skulle hamna som en reportage serie i kvällspressen. Det är ytterligare en sak som gör att barn inte får vara ute och hjälpa till i köken nuförtiden. Dessutom så har vi all allergikost som ställer oerhörda krav på personalen i ett dagiskök. Då en fel hantering kan få oerhörda följder. Det finns förståss undantag men jag vill tro att det är så det är.
Däremot så är det betydligt sämre på chefs och politiker nivå. De flesta chefer endast har pedagogisk utbildning, och inte vet att de har ett storkök att ta hänsyn till (det är ju bara köket).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|