Skulle vilja tillägga ang. fågelmat.. om ni får tag i sesamfrö och hampfrö så är just det bra för småfåglar. De går åt mycket energi när de skall knäcka de stora fröna som till ex. solrosfrön och havre.speciellt när det blir mycket kallt.
Detta rådet fick jag av en kvinna som arbetade i en fågelaffär. Jag som bor i skogen har alla sorters fåglar inte för att skryta

tror nog att man måste mata de små med omtanke och börja i god tid och alltid ha mat på bordet.Det är märkligt att skator koltrastar och de små kan samsas vid samma bord.
Koltrastarna är ju glad i äpplen, fast de har ju" kalasat"hela hösten på mina äpplen i träden. Men de sjunger ju så vackert på våren så jag förlåter dem detta ,och matar dem med äpplen på vintern med. Här jag bor säljer de i affären sämre äpplen till billigt pris just för fåglarna ...antagligen fågelälskare de också :-)
Och alla dessa små hjälper mig på sommaren att äta bladlöss etc. för de är ju vana att ha mat här i närhet.
Det är mycket intressant att studera fåglarnas beteende.De kan sannerligen likna oss i mycket och månget! Har både kikaren och fågelboken på bordet ,ibland kommer det vänner på besök, som man inte känner igen,skriver upp alla som jag känner och det blir många efter några år.
Vad säger pippin..pip pip pip pip