Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Förvaring av potatis och äpplen?, behöver goda råd
          nikki
          Inlägg 25-09-2005, 09:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 1 499

Hej!

Jag vill vinterförvara potatis och äpplen och behöver hjälp eftersom jag aldrig gjort det förut. Jag har ett oisolerat förråd. Några frågor:

1. Hur förvarar jag potatisen smartast? Någon pratade om en trälåda utvändigt isolerad med frigolit. OM det är smart och jag inte vill bygga en låda själv - var kan jag köpa en?

2. Vet någon något om kvalitet och smak på potatisen Rocko?

3. Är "vinteräpplen" en särskild sorts äpplen eller kan alla sorters äpplen klara vintern i rätt förvaring?

4. Hur förvarar jag äpplen smartast?

Okunniga men kunskapstörstande hälsningar

Nikki

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 25-09-2005, 13:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

1. Potatis brukar man lagra mörkt och in temp på runt +4-6C, luften ska vara lagom fuktig är den för torr kan knölarna skrumpna är den för blöt kan det mögla.

2. Rocko? är det Rocket du menar så är det en färskpotatissort. Såhär säger SMAK om den sorten: Nästan helt rund är denna nya sort från Storbritannien. Köttfärgen är vit. Pga. sin mycket snabba tillväxt har den lätt för att bli stor.

3. Vinteräpplen är sorter som mognar sent ofta är de ganska kartiga fortfarande när man plockar dem men de kan lagras och eftermognar sedan så ja det är speciella sorter ex. Ribston sägs kunna lagras i en vanlig jordkällare till april.

4. Ideala lagringsförhållanden är runt +2-5C och ganska hög luftfuktighet de skrumpnar ifall det blir för torr luft. Äpplen bör inte lagras tillsammans med rotsakeroch grönsaker, äpplen producerar etylen som förkortar lagringstiden för dessa = de skrumpnar och blir dåliga snabbare.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-01-2026, 20:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon