Kajsa: vad menar du med att det ska vara ogenomträngligt, för rådjuren eller bara tjockt med massor av rosor för ett mastigt intryck ??I första hand är jag nog ute efter det mastiga intrycket

. En kompakt mur av olika rosor, en mur som också förändrar sig från månad till månad.
Men nog lite praktiskt också. På framsidan av gården finns fortfarande väl mycket gräsmatta som jag vill plantera bort. Jag hade ursprungligen tänkt mig att fortsätta anlägga mina stora perennrabatter där.
Jag har inte varit speciellt intresserad av rosor, jag har haft några rabattrosor, ett par buskar och ett par klättrare. Men i början av juli besökte jag ett blommande rosarium i Estland och blev fullständigt tagen av doften och av i synnerhet de stora buskarnas prakt Väl hemma igen gick jag in på forumets rostrådar, fick se era bilder och er entusiasm och hur det slutade kanske ni förstår...
Det stora rostrollet i träsket sträckte upp sin taggiga näve och drog ner mig totalt.
Sedan dess har jag läst och läst och läst om rosor. Och jag har anlagt en ljuvlig rabatt på andra sidan huset som har blommat i snart tre månader nu...
Steget till att låta de planerade perennerna på framsidan stiga undan till förmån för fler rosor var alltså inte speciellt långt...
Efter tips och diskussioner med er blev ovanstående lista resultatet.
Det finns en annan praktisk tanke också. Framsidan av gården gränsar till byvägen och bakom den ligger stora öppna betesmarker. Den här tiden på året är allt OK eftersom vi har en tät och fin syrénhäck. Men då löven har fallit är de som rör sig på vägen lite väl nära och vinden som sveper över fälten ganska tuff.
Tanken är alltså att ett avlångt snår (inte en klassisk häck) mellan syrenhäcken och huset också skulle sila både lite blickar och lite blåst.
(Och mellan syrenerna och rosorna ska det finnas en smal gång där doften bara dallrar i natten...)
Stina: Henry Kelsey lyser också upp rejält. Fast jag tycker man märker att den är på gränsen till en klätterros för den har i år skjutit upp 4 st 1,5 meter långa stänglar, så jag har fått sätta spiralstöd till grenarna. Fast sagolikt fin är den.... Tanken är Henry Kelsey och William Baffin ska få de trångaste platserna av alla, mitt i stora buskar. Min vision är att det ska sticka upp långa grenar som bara stöder sig mot grannarna, inte mot en spaljé. Vad tror ni om det?
Oldwolfie: jag vill se bilder på den där törnrosadrömmen sen Sen nångång, jo!
Mulle