Tog mig en sväng till Botaniska Trädgården i Göteborg, de har äppelvecka och 2-3 trevliga och kunniga experter är redo att identifiera okända äppelsorter mot det helt rimliga priset 20kr. I den sk "Stolpboden" finns dessutom mängder av äppel- och päronsorter att beskåda. Åk dit om ni har tid över, det är jättefint! (
http://w3.goteborg.se/botaniska/ )
Äppelsorterna ligger uppställda såhär :

Helt fantastiskt.
Hur som helst, jag kom dit med två äppelsorter jag ville ha identifierade. Den ena misstänkte jag vara Katja, den andra har jag ingen aning om. Katja identifierades mycket riktigt som just Katja.
Den andra sorten ser ut såhär (mobiltelefonbild, tyvärr):

--

Den blommar såhär :

Tyvärr kunde de inte identifiera den, trots att de rotade i både gamla och nya böcker. Men det var inte helt oväntat, det är en rätt gammal sort som har dålig hållbarhet. Trillar ner på gräsmattan och faller snabbt isär. Sannolikt har många av de träd som fanns fallit för tidens tand, och ingen har velat ympa dem.
De kunde dock utesluta Vese-äpple, Risäter, Husmoder, Astrakan, och en del andra sorter. Och det var ju bra.
Men, de skulle skicka iväg några äpplen till en som hade extra bra koll på äpplen i Bohuslän. Så allt hopp är inte ute.
Hur som helst, här är den beskrivning jag snabbt skrev ihop och skickade med (det är bra om man har med sig lite skrivet till äppelidentifikationer) :
CITAT
Äppelbeskrivning :
* växer i Zon 2-3 strax norr om Uddevalla, och börjar mogna första veckorna i september
* "Stort redan på 1920-talet", så trädet är från 1800-talet
* Planterat bredvid lika gammalt Åkerö
* Oftast grönt, ibland viss rödfärgning, gulnar vid mogning
* Kan bli relativt stort, varierar i storlek
* Väldigt stötkänsligt. Dålig hållbarhet. Övermognar snabbt.
* Smaken är syrlig och saftig, för att vid full mognad snabbt tappa syrligheten. Tappar syrligheten ett par dagar efter man plockat ner det från trädet, även om det inte är riktigt moget när man plockar det.
* Missfärgas inuti vid övermogning, kan bli både vattnigt och torrt beroende på humör.
* Har använts till konsumtion direkt från trädet, samt mos på äpplen som inte mognat för mycket.
* Äpplen sällan speciellt angripna av sjukdomar som skorv, monilla. Mycket mindre känsligt mot monilla än omgivande Transparente Blanche och Oranie.
* Har sagts kanske vara Vese-äpple, men min farmor tror inte det, hon har ätit Vese-äpplen.
Någon som har några förslag?

Det är inget äpple som står med i exv Görel Kristinas böcker, om jag tolkade experterna rätt.