CITAT (AndreasBlomquist @ 26-09-2005, 22:30)
Nej, du lägger väl murbruk emellan för att hålla ihop dem och putsbruk utanpå för att isolera. Det är ju i stort sett lecakulor som är ihopbuntade i en stor bit så det kan ju "dra" igenom den men om man lägger ett tätt lager med putsbruk runtom så hindrar man ju "draget".. eller?
Vad man ska göra för grund är ju väldigt beroende på vilket underlag du har och hur tjälskjutande den är.
Lera t.ex är ju som en studsmatta mellan höst och vår och där behövs antingen att plinta ner till frostfritt (hos mig i rättvik 180 cm) eller höja(eller blir det minska) frostfritt djupet genom att isolera med markskivor.
Har du t.ex 150 cm tjäle som max så måste du isolera dels grunden och dels 150 cm utåt så intekylan kryper in från sidan. Låter mycket men då står det stadigt och glasen håller längre.
Har man däremot som jag pinnmo som är i princip osorterad sten med lite mull här och där den rör sig väldigt lite om den bara är dränerad. Då blir isoleringen mer en energifaktor.
Jag har visst glömt citeringen ovan, och så är det, lecan är så otät att det blåser rakt igenom. Prova att hälla vatten på så ser du tydligt.
Växthus för litet. Pomeranshus på gång.