CITAT
Birger, visst kan du svara på detta fenomen och kanske ha tips om hur man gör för att de ska mogna mer jämnt?
Visst känner jag till det men, tja, jag ska villigt erkänna att jag har inte tillräckligt med erfarenhet av päron för att ge någon uttömmande eller vetenskaplig förklaring om detta fenomen. Vi odlar ju inte så fasansfullt mycket päron i Sverige.
Det handlar om vissa sorter, Doynne de commice t.ex. har det observerats i. Alexander Lucas likaså. Men exakt vad det beror på kan jag inte svara på. Några odlare menar att det är säsongsbetonat, med alla faktorer som spelar in där: temperatur, vattentillgång och dess betydelse för näringsupptag m.m. Om jag ska gissa så tror jag att fenomenet beror på hormoniella faktorer och någon typ av stress. Kanske att en större mängd eten avges från kärnhuset för att få fröna att mogna snabbare, vilet utlöser en mognad in ifrån. Det där med plantstress är också ett komplext kapitel, men överhuvud taget ska man ju se till att träden är placerade på en bra ståndort och att de får vatten, näring och omvårdnad i lagom mängd. Men det är ju självklart för alla, eller hur?
Några som borde ha erfarenheten är ju Fransmännen som troligtvis har väldens längsta tradition av att storskaligt odla päron i modern tid. Men min franska är tyvärr inte tillräckligt bra (dagens underdrift) för att jag ska kunna hitta någon bra fakta vare sig i litteraturen eller på nätet.