*slickar i sig det sista i soppskålen*
Tack Maria för receptet! Blomkålssoppan blev toppen!
Skördade den sista blomkålsbuketten idag. Hade sparat tre, för man vill ju ha dem så stora som möjligt. Två hade dock blivit 'gråludna' av något slags mögel tror jag, och alltså förstörda. (Troligen nattkylan och den myckna morgondaggen?) Men det sista huvudet var kanon!
Sockerärter och märgärter växer fortfarande, och är toppen att knapra på i landet, eller lättkokade med en smörklick. Störbönorna blommade rikligt och blev två-tre meter, men tyvärr hann det bara blidas några få centimeterstora skidämnen. Den första frostnatten gjorde slut på alla förhoppningar där...
Annars har jag fått jättebra med både bryt- och vaxbönor, så jorden verkar passa bönor. -Vet inte varför störbönorna inte gick fram...
(Det är kanske något som 'stör' dem?

)
Vitkålen får jag nog ta nu i helgen. De blev inte så stora, som grapefrukt ungefär i det hårda huvudet, åsså en massa lösare blad runt det förstås.
Grönkålen blev gigantisk som vanligt, och får nog stå kvar länge än. -Den kan man plocka av lite pö om pö under hösten och vintern, till soppa, stuvning, eller varför inte göra gräddig och god 'långkål'!
Zon 5, i hjärtat av Dalarna.
"Avsluta alltid vad du har påbörj "