Razzmatazz heter den, "nya" fyllda rudbeckian...
Älgört använder jag med! *kommapå* Den smakar så gott, jag samlar blommorna för att använda till thé. Undrar om den rosablommande amerikanska älgörten besitter samma egenskaper? Den är jue så himla fin!
Vårthéet ska jag oxå prova på, den kombinationen har jag aldrig testat. Tycker att maskros är lite svår, den smakar jue inte så där supergott precis...
Hostmedecin på kvanne & isop är en hit. Jag låter helt sonika massor av krossade kvannestjälkar & isopblad, dra med socker en månad eller två. När allt är sirapsliknade & segt så kör jag det i mixer & späder med en skvätt starksprit. Finfint med en matsked, när man är genomförkyld med massa segt slem & ont i bröstet.
Inger>> Rosenmeliss? Nu blir jag nyfiken! Vad är det för ngt... Var hittar jag bild & information på den? Det är alltså en monarda? Själv så har jag ngt som kallas rosenmynta, Calamentha på latin tror jag. Den är hemskt fin med massa vackra rosa blommor & ungbjörksgröna blad. Köpte frö hos Impecta för ett antal år sedan. Mkt gott thé, lite mintcitronaktigt, sådär...
Lungrot har jag vintersått i år, men den har inte behagat titta upp ännu!

Hoppas at den kommer, jag är oxå väldigt förtjust i "perenna spenatsorter". Nåväl, jag har kvar lite frö, så än är loppet inte kört.
Spansk körvel älskar jag med, både grönsak & medecin! Bladen blir supersmarrig soppa, stjälkarna kokas som fänkål, den där sorten med tjocka stjälkbasar. Av fröerna gör man hostsirap, samma tillvägagångsätt som kvanne/isopmedecinen. Har prövat att torka fröerna, men de vill sig inte för mig, de tappar aromet nästan med en ggn...
Hur ville rosenroten inte stå?
Kirs är en av mina favvisar med, så länge den håller sig på mattan!

Både som "spenat" & thé. Som det sistnämnda är den värmande. Håller för fullt på att behärska behovet att köpa mig variegerad! Har en känsla av att jag skulle ångra det, den ska visst vara ännu mer aggresiv än vildformen...