Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Lergryterecept?, Tips mottages tacksamt!
          karjo
          Inlägg 29-09-2005, 11:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 140
          Medlem nr: 5 846

Hej!

Jag har fått "ärva" en lergryta av svärmor, hon använde den aldrig sade hon. Nu tänkte jag att jag skulle prova den och se hur det går... Men vad ska man hitta på? Vad lägger man i? Är det någon som har några bra tips och recept?

Tackar på förhand! wub.gif smile.gif

--------------------
          Hälsningar Karin, Zon 3 (4)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 29-09-2005, 11:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Tja på tv igår (programmet godkväll)bakade de bröd i lergrytan + gjorde en kycklingrätt. Min lergryta har jag mest använt till kyckling. Min gryta är ganska stor så jag brukar få plats med både rotsaker och kyckling.

Först ska lergrytan ligga i kallvatten (gärna några timmar).Jag brukar lägga rotsaker i botten (ganska stora bitar det tar ju lite tid att få en kyckling genomstekt), Sedan placerar jag en hel kyckling på toppen som jag kryddat. Det borde gå bra att även lägga styckade bitar på toppen om man vill. Grytan ställs in i en KALL ugn och sedan sätter man på värmen i önskad temp sedan är det bara att vänta på att kycklingen är genomstekt och rotsakerna mjuka.

Kom på att svt har ju recepten utlagda på nätet: så här är recepten på de lergrytesaker de lagade där:

OBS! det såg ut som om det var en ganska stor lergryta de hade på tv så har du en mindre storlek på lergryta kan det nog kanske vara bra att ta hälften av recepten. Speciellt brödet kan nog bli svårt att få plats med i en liten lergryta för degen fyllde nästan hela lergrytan när de bakade på tv.

Kyckling med sötsur apelsinsås
          Ingredienser
          Beräknat för 4 portioner
          1,2 kg Färsk kyckling
          1 1/2 tsk Salt
          1 krm Svartpeppar
          2 klyfta(or) Vitlök
          1 st Apelsin
          1/2 msk Kinesisk soja
          1/2 msk Olivolja
          Ris och grönsaker

1 dl pressad apelsin
          2 dl Skyn från kycklingen eller hönsbuljong
          1 msk Finriven ingefära
          2 msk Honung
          1 msk Äppelcidervinäger
          1 msk Maizena majsstärkelse

Gör så här:
          1. Sätt ugnen på 175° om du ska ugnsteka utan lergryta. Lägg lergrytan i kallt vatten minst 15 minuter.

2. Salta och peppra fågeln inuti och runt om även under skinnet där du kommer åt. Skiva vitlöken och apelsinen och lägg dem inuti och under skinnet på bröstsidan. Blanda soja och olja och pensla runt om. Lägg den i blötlagd lergryta och ställ in den i kall ugn och sätt samtidigt ugnen på 250° och stek ca 1 timme och 10 min. Pensla några gånger under tiden. Prova med sticka vid lårbenet. Köttsaften ska vara klar.

3. Ta vara på skyn som bildats och den ugnsäkra formen kan sköljas ur för att få god sky till såsen.

4. Gör såsen.

5. Stycka kycklingen i portionsbitar.

Så gör du såsen
          1. Strimla skalet av en apelsin. Koka det i vatten 1 min och släng vattnet. Kyl skyn som bildats och ta bort fettet som flyter upp. Ta vara på 2 dl sky. Späd med vatten om det behövs.

2. Häll skyn eller buljongen i en liten kastrull med apelsinsaft, honung, vinäger, ingefära och masjsstärkelse. Koka upp under omrörning. Smaka av om det behövs salt. Sila såsen och blanda ner skalstrimlorna.

Övrigt:
          Tänk på att lergrytan ska blötläggas i kallt vatten minst 15 minuter innan du använder den. Observera att lergrytan ska sättas in i kall ugn. Det går också mycket bra att steka kycklingen i ugnssäker form.

Lergrytebröd
          Ingredienser
          Beräknat för 10 portioner
          2 dl Krossad råg (150 g)
          4 dl Vatten
          5 dl Yoghurt eller filmjölk
          3/4 dl Mörk brödsirap
          2 tsk Salt
          2 tsk Hel kummin
          50 g Jäst
          5 dl Grovt rågmjöl (275 g)
          10 dl Rågsikt (600 g)

Gör så här:
          1. Koka krossad råg och vatten ca 15 minuter utan lock på svag värme. Rör då och då.

2. Häll blandningen i en bunke. Tillsätt filmjölk, sirap, salt och kummin. Tillsätt finfördelad jäst när blandningen svalnat till 37 grader.

3. Tillsätt rågmjöl och rågsikt och arbeta väl till en deg. Jäs ca 45 minuter under duk.

4. Blötlägg under tiden lergrytan i kallt vatten minst 15 minuter. Arbeta ihop den jästa degen i grovt rågmjöl och forma till en limpa. Pensla grytan och lock med olja. Lägg i limpan och jäs ca 20 minuter under lock.

5. Lägg på locket och ställ grytan längst ner i kall ugn. Sätt ugnen på 175 grader. Grädda ca 1 timme och 40 minuter. Stäng av ugnen och låt brödet stå kvar yutterligare ca 30 minuter. Stjälp upp brödet och svep in det i bakdukar. Låt vila till nästa dag. Skiva det tunt.

Övrigt:
          Riktigt saftigt och gott blir fullkornsbrödet när det gräddas i lergrytan.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-07-2025, 06:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon