Men det är väl inte underligt om man blir rasist om man råkar ut för ickesvenskar som gör så där.
Jag såg ett program på Tv en gång vet inte om det var Kalla fakta eller någon av konkurrenternas likasinnade program. Där tog dom upp det här med invandrarproblematik på ett objektivt sätt, redovisade hur många våldsbrott som begåtts i Sverige under en viss tid, och hur många procent av alla intagna på fängelser och ungdomshem som var invandrare. I båda fallen var det övervägande invandrare, jag kommer inte ihåg den exakta siffran men det var över 50% i båda fallen.
Sen kan man spekulera i vad det beror på, är det för att polis och rättsväsende har lägre tolerans mot invandrare?
Min egen erfarenhet av invandrare är ju mest dom familjer jag haft på dagis, och där har jag bara positiva erfarenheter, jag tycker deras kultur har mycket att tillföra oss, se bara på maten, pizza, kebab, tzatsiki, falafel m.m. det hade vi inte haft i vårt land idag om det inte vore för invandrarna.
Jag tycker också invandrare är mer generösa med att föra ut sina kulturer än vad vi svenskar är, jag har haft mammor som tagit ledigt från sina jobb för att vara med på dagis och lära oss speciella tekniker i sömnad och med garnarbeten. Andra har kommit och lagat mat från sina länder för att vi ska få prova på.
Här där jag bor i ett litet samhälle, finns bara 2-3 invandrarfamiljer, men dom smälter in hur bra som helst, likaså deras barn och ungdomar. Visst har dom sina egna traditioner o.s.v. men hänger mer än gärna med på vårt midsommarfirande m.m. Det jag tror är problemet är att de ofta förs ihop stora grupper invandrare på ett och samma ställe i förorterna till dom större städerna, då är dom mest hänvisade till varandra och kommer utanför både social gemenskap och naturligt umgänge med oss svenskar. Vi måste segregera mera om problemen ska sluta. Framför allt måste dom också få en chans till en vettig sysselsättning. Det ska inte vara så att högutbildade läkare ska behöva ta städjobb för att alls få jobba i Sverige.
--------------------
|