Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Keikis
          Carex
          Inlägg 28-09-2005, 21:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 189
          Medlem nr: 6 174

Min pojkvän håller på att bli förtappad han med nu, en kväll när vi pratade växter undrade han hur man förökar orkidéer och jag drog en lektion om keikisar och Phalenopsisar. Om någon av mina plantor får en keikis vill han gärna ta över den, nu till min fråga, kan man på något sätt stimulera bildningen av keikisar? Det skulle vara jätteroligt om jag fick dela med mig!

--------------------
          Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ljusalfheim
          Inlägg 01-10-2005, 20:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 308
          Medlem nr: 869

wub.gif
          Keikibildningen beror först och främst på vilken art av orkidé man pratar om.

Jag har hört att man kan stimulera en orkidé till att sätta keiki genom att höja temperaturen runt den. men jag har ingen källa som bekräftar det.

En hormonpasta kan sätta fart på celldelningen vid merismatiska noder etc.
          för att en orkidé ska utveckla en adventivplanta (keiki) används cytokininet BA (benzyladenin). en cytokinin inducerar tillväxt av skott.
          när man gör en cytokininpasta använder man ullfett som bas och tillsätter 25% vatten (det man får då kallas lanolin). det finns även hormonpastor med en bas av vaselin och diverse petroleum- och alkoholprodukter, men dessa kan vara fytotoxiska (giftiga för växten).

vill ni veta mer kan ni fråga här:

Axelssons Orkidésida

--------------------
          Martin, Umeå

Tycker du om Orkidéer?
          En hemsida om hur du med enkla medel mikroförökar tropiska orkidéer (frösådd, kloning, etcetera).

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 00:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon