Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Askbeskärningsfråga
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-10-2005, 18:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag har en liten ask på landet. Tyvärr har den under sin uppväxt blivit gravt mobbad av ett par andra träd så den hade ingen riktig topp utan växte lite hit och dit. Samma med grenarna.

Nu är mobbarna borta så i vintras gjorde jag en radikal åtgärd, amputerade hela toppen 2 meter upp där den var en knapp dm i diameter och kortade av grenarna. Årets tillväxt blev ganska enorm med jätteblad och drygt 1 meter långa skott.

Nu är dock frågan hur jag skall gå vidare. Som synes av bilden nedan är det 3 toppskott från amputationsstället och ytterligare 3 som verkar ha toppambitioner. Kan jag låta alla skotten sticka iväg eller skall jag välja ut 1 och kapa dom andra? Kan det bli fläkskador med 3 toppskott? Trädet skall sen få växa fritt när jag hjälpt färdigt, inte hamlat eller på annat sätt misshandlat.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 03-10-2005, 09:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Svår och utmanande fråga, fina bilder också! Här får vi vara fler som ger råd.

De tre toppskotten hjälper till med övervallningen av snittet från det toppskott som du tagit bort. Jag tror att jag därför skulle ha låtit dem kappas ett par till några år till dess att snittet fått en rejäl övervallning.

Under dessa år skulle jag ha lämnat det rakaste och mest centrala skottet obeskuret, och kortat in de andra så att de under några år bildar mer av sidogrenar. (Över grenklyka vid sidogren som pekar utåt alltså.)

Såg övervallningen OK ut skulle jag under ett år sedan tagit bort ena, ett annat år andra toppskottet. Eller låtit ena vara kvar som sidogren vid sidan av toppskottet. Det kommer att ta ganska många år innan stället vallat över, och de grenar som växer ut därifrån nu gör det inte av en slump. De gör det för att skynda på övervallningen.

Beskärningen skulle jag gjort på vårvintern för att stimulera tillväxt.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 04:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon