Hörde Sveriges FN ambassadör i TV för ett tag sen och han påstod att USA hade betalt sin avgift till FN nu men tog många år och mycket påtryckningar. Det är möjligt att FN tvingades göra vissa eftergifter, officiellt eller bakom kulisserna (min kommentar).
Med risk för att generalisera, förenkla och överdriva skriver jag följande.
Jag tycker inte att man bara ska skylla på de enskilda "dumma" amerikanerna utan på det politiska system, det skolsystem och den media som formar dem. Det är lätt att bli påverkad av t.ex. FOX-News som ständigt har en röd skylt blinkande i TV-rutan med "terror alert" för att se till att alla är riktigt rädda och ingen vågar protestera när några ytterligare 100 miljarder skall anslås till "kriget mot terrorismen". FOX är dessutom en stor ekonomisk sponsor, tillsammans med vapen-, tobaks- och oljeindustrin till republikanernas valkampanjer. Skolsystemet är också oerhört centrerat kring det egna landet och om de hjältar man skickar ut i världen för att "försvara frihet och demokrati" med vapenmakt.
Jag tror det är en medveten strategi att hålla allmänheten okunnig om vad som händer i världen, hade det inte gått att driva en sådan utrikespolitik om vanligt folk förstod och orkade bry sig om vad som egentligen är orsak och verkan.
Såg ni inte dokumentären förra veckan på 2:an, "Why we fight", en skrämmande bild av hur amerikansk utrikespolitik fungerar, inom och utom landet.
Man måste också komma ihåg att det finns medvetna grupper också i USA, som brys sig om sin omvärld och är mer insatta i väldspolitik, miljöfrågor osv. Tyvärr jobbar dom i motvind, men dom finns.
That's my 2 cents ...
Ska väl tillägga att jag aldrig varit i USA och de amerikaner jag känner är bosatta i Sverige.
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|