Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Beskära rosenhagtorn ?, Obs! mycket text!
          Inger Ö
          Inlägg 16-11-2002, 22:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 314

Hmm... hoppas jag är på rätt ställe nu huh.gif !? Jag är ju inte alltför duktig men det struntar jag i.( på detta med datorer menar jag ).

Min fråga handlar om ett rosenhagtorns - träd som vuxit sig högt och spretigt. Vi har så liten " tomt " så trädet tar liksom för stor plats eller vad man nu ska säga. Förra vårvintern sågade jag helt sonika av ett par grenar som letat sig ut över gångvägen och in på grannens lika stora tomt.
          Under den period som förflutit har det kommit nya tunna grenar på de andra grenarna som växer rakt upp och inte så lite långa heller för den delen, ska de tas bort och när ?
          Trädets topp ser helt bedrövlig ut och skulle behöva justeras och det kliar i fingrarna att få forma trädet till en mer passande form för den yta som vi har. Kan man beskära toppen ? unsure.gif
          Ja, sedan var det det lilla päronträdet som är rätt lågt men grenarna är lite väl långa, det ser ut som om grenarna är för långa !? Om och när ska päronträdet beskäras ( Det kom mycket frukt som inte smakade så mycket och som blev dålig väldigt snabbt wacko.gif, kanske någon har tips angående detta också ? )

Nå, detta blev ett långt inlägg men jag hoppas någon läst och kanske vill svara. Tack på förhand wub.gif . / Inger Ö

--------------------
          Inger Ö

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 22-11-2002, 19:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Inger,
          Man lär så länge man lever, och nästa gång kommer du att beskära bättre än förra gången. Hagtornsträd har en formidabel förmåga att reparera sig, bland annat genom att skicka vattenskott.

Visst har jag gjort misstag också, och gör det än idag.

Beskär och såga lugnt i framtiden - med vassa verktyg som lämnar jämna, ofnasiga snitt så klarar trädet en och annan felkapning också!
          http://www.juniper.se/tradvard/snitt.htm

Cilla

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 13:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon