CITAT (Sommartorparn @ 06-10-2005, 23:55)
Nu har jag grävt upp den. Rotklumpen ser precis ut som när jag tog den ur krukan för ett år sedan.
Ganska kompakt alltså. Är det det som är rotsnurr? Dessutom hade cypressens rötter genomborrat rotklumpen kors och tvärs. Jag hade kanske behövt någon slags barriär där så att klematisen kunde utvecklas i fred.....
Frågan är nu: hur vet jag om den är död eller har gått i vintervila? Alla blad är torkade och vissna. Inte ett enda grönt blad. Plantera om eller köpa nytt?

Enklaste svaret på dina frågor är att gräva ner den igen på samma ställe och låta den vara till våren. När du säkert ser att det börjar komma nya blad på den på våren (det gör det om den lever) gräver du upp den igen, tar en (kort) vass kniv och skär upp rotklumpen på fyra ställen, några centimeter in så att du klart kapar av rötter i rotklumpen. Sedan gräver du ner den igen som tidigare och ser till att gödsla marken runt plantan på ca 20-30 centimeters avstånd från rotklumpen. Plantan kommer att känna av att det finns näring i närheten och kommer att skjuta ut nya rötter i den riktningen. Det kan hända att du fått en äldre planta med rotsnurr och den kan inte själv få ordning på sin rot (om den nu inte drabbats av någon växtsjukdom). En av mina grannar var lite förundrad över att hans annars så välmående och frodiga äppelträd - bara 15 år gammalt - ramlade omkull nu i augusti, men svaret hittade vi när vi grävde upp eländet: 15 år gammalt rotsnurr, kraftiga rötter som bara tvinnade runt om varandra utan att en enda rot hittat ut i omgivningen utanför den ursprungliga planteringsgropen! Såg minst sagt knasigt ut. Vill du vara riktigt på säkra sidan kan du också försöka dig på en försiktig kalkning runt klematisen nu på hösten, de brukar inte vara så himla kinkiga med pH-värdet, men jorden kring en äldre cypress kan ändå vara ganska sur.
Micke
Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.