Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jordärtskockor, Planteringsfråga
          cecil
          Inlägg 07-10-2005, 17:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem nr: 4 867

Hej! Kan man plantera de "köpejordärtskockor" som säljs nu? Är det bara att gräva ner knölarna (eller kan man rentav dela dem) och, i så fall, hur djupt? Alla mina böcker är nedpackade inför flytt, men jag tror mig minnas att de kan planteras i september, så jag inbillar mig att den senaste tidens värme i kombination med fiberduk skulle kunna fungera?

Mvh Cecilia

--------------------
          Mvh

Cecilia (zon 1)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 09-10-2005, 08:24
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

Jordärtskockor finns det flera sorter av men bara en sort (Bianca) ger blommor i vårt klimat. Om man inte bryr sig om blommorna finns det mer att tänka på, nämligen risken för att jordärtskockorna blir ett ogräs eftersom knölarna kan sitta ganska djupt och då är det är svårt att få upp alla.

Själv har jag odlat två sorter, en med rött skal som gav släta, fina, lite avlånga skockor och så Bianca som ger vita, runda och lite knöliga skockor. De röda skockorna växte djupt, ca 30 cm och väldigt utspritt, upp till dryga halvmetern från planteringsstället, medan Biancas knölar satt betydligt mer samlade och bara ca 15 cm djupt.

Min svärmor har tydligen testat den djupgående typen för hon vill aldrig mer odla jordärtskocka, och jag hade också ett elände i fjol att gräva upp alla förrymda röda knölar (föreställ dig att försöka gräva upp en knöl 30 cm ner i vitlökslandet så förstår du problemet). Bianca var mycket lättare, jag hittade bara en enda bortglömd knöl och den var lätt att gräva upp.

Plantera knölar kan man göra när som helst från höst till vår så länge det inte är tjäle.

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-08-2025, 17:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon