Jordärtskockor finns det flera sorter av men bara en sort (Bianca) ger blommor i vårt klimat. Om man inte bryr sig om blommorna finns det mer att tänka på, nämligen risken för att jordärtskockorna blir ett ogräs eftersom knölarna kan sitta ganska djupt och då är det är svårt att få upp alla.
Själv har jag odlat två sorter, en med rött skal som gav släta, fina, lite avlånga skockor och så Bianca som ger vita, runda och lite knöliga skockor. De röda skockorna växte djupt, ca 30 cm och väldigt utspritt, upp till dryga halvmetern från planteringsstället, medan Biancas knölar satt betydligt mer samlade och bara ca 15 cm djupt.
Min svärmor har tydligen testat den djupgående typen för hon vill aldrig mer odla jordärtskocka, och jag hade också ett elände i fjol att gräva upp alla förrymda röda knölar (föreställ dig att försöka gräva upp en knöl 30 cm ner i vitlökslandet så förstår du problemet). Bianca var mycket lättare, jag hittade bara en enda bortglömd knöl och den var lätt att gräva upp.
Plantera knölar kan man göra när som helst från höst till vår så länge det inte är tjäle.
--------------------
Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag. Kinesiskt ordspråk
|