CITAT (Margaretha @ 07-10-2005, 23:17)
Jag har en jätte - säkert 10 år gammal - som jag klipper rejält både höst och vår och den har ibland övervintrat en bit från fönstret i grovköket inomhus och de två senaste åren på min inglasade balkong där vi håller minst 5 grader. Den står f.ö. där också under sommaren och blommar, blommar, blommar!!
Varje vår tror jag att den är död eftersom det bara är lite kala pinnar kvar, men jag klipper den lite till och rätt vad det är börjar bladen att spira. Den är helt fantastiskt livskraftig, röd med en "tofs" i mitten. Brukar säga att den nog har världens bästa gener.
Den tål det mesta. Jag vrider på den och den tappar aldrig en knopp. Ibland har den tillbringat vår semester hos svärmor - utan att fälla en knopp.
Fler i den storleken skulle jag inte få plats med, men jag älskar verkligen min hibiskus. Naturligtvis också för att jag fått den av en god vän.

Åh vad fantastiskt det låter!

Först trodde jag kanske att det var en frilandshibiskus som du har..men sedan skrev du att den är röd med en toft i mitten..och då låter det ju som en hibiscus rosa sinensis..!
Men att den klarar så låga temperaturer..wow!!!
Vilken fantasktisk växt, så stark och cool, inte skulle jag tacka nej till att få adoptera några små sticklingar efter att du beskärt den!

Mina är änu så futtiga..men jag delar gärna med mig så snart de vuxit till sig lite!

Vh/Sophiaa