hihi jag har skrivit nästan lika mycke som amair hahaha nej jag har inte skrivit allt själv,,,,,,,,,skojjar lite nu men visst vart de kul
ja de e nog en kärrspindel för denhär gillar bäst o vara uppepå vattnet så jagtror amaira har rätt hehe jag kallar den vattenspindel bara för att den går omkring på vattnet hm hm
jag e inte så vetskaplig i namngivningen (ville hellre den heter sleipner fniss))
men nu har jag läst på o jämfört så som sagt vattensindlarna har en lite annorlund form på rompan också
hittat på nätet Svar:
Trots att spindeln inte har några vita streck på sidorna, tror jag att det är en kärrspindel p.g.a. storleken. Det finns ju två arter av kärrspindlar.
hittade lite mera intressant att läsa om Vattenspindel och spindlar i allmänhet
Vattenspindelns latinska, vetenskapliga namn är Argyroneta. Det betyder ungefär ”med ett silvrigt nät”. Namnet har vattenspindeln fått av att dess bakkropp ser vackert silverglänsande ut när den hämtat luft för att andas. Det är en liten glänsande luftbubbla som fastnar och hålls kvar runt kroppen av många små, fina hår. Spindeln simmar ner till sitt hus och ”skrapar” av luftbubblan, med hjälp av sina ben, inne i huset byggt av nät. Luften i huset räcker flera dagar till spindeln. Huset fungerar nämligen som en dykarklocka! Om spindeln är ovanför vattenytan har bakkroppen en sammetslen grå färg.
På våren eller tidigt på sommaren gör spindelhonan ett extra hus under vattnet och lägger en vit äggsäck. Efter några månader är de små spindelungarna fullvuxna.
Är vattenspindeln farlig? Nej, inte för oss människor. Men vattenspindeln är ett duktigt rovdjur. Den jagar småkryp som lever i vattnet, till exempel vattengråsuggor och små vattenloppor. Spindeln är bra både på att simma och jaga. När den simmar sprattlar den med alla sina åtta ben och tar sig fram upp och ner, med ryggen neråt.
Den dödar sitt byte med ett giftigt bett. Alla svenska spindlar är faktiskt giftiga! Men, oftast känner vi människor inte giftet. Dessutom är det inte många spindlar som har så starka käkar att de kan bita igenom vår, för spindlarna, tjocka hud. Det är skönt att veta!
--------------------
lev idag imorrn kan de vara försent min hemsidayla oldwolfie
|