Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> För varmt för övervintring!
          Magda16
          Inlägg 09-10-2005, 14:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 75
          Medlem nr: 6 655

Hejsan! Är ny på forumet fastän jag har kikat in många gånger. Och nu behöver jag lite hjälp tongue.gif

Jag har ett rum i en våra bodar som jag brukar ha alla sommarblomssådder i. Det är en högtrycksnatriumlampa över(400 W tror jag) och det har funkat bra. Nu så har jag flyttat ut mitt inomhusväxthus (från Husqvarna) dit och har sått perenner.

Problemet är att det blir för varmt under dagarna och jag vet inte om jag ska använda högtryckslampan eller växthuset, de små krukorna i inomhusväxthuset och sedan under högtrycken, och var ska de plantor som jag vill ska övevintra stå? De vill ju ha svalt, och även perennerna vill ju det när de har kommit upp lite.
          Jag har även ett vanligt 12 kvm växthus i 6mm isolerplast. Är det kanske bättre att sätta högtrycken där och köra plantuppdragning i rummet? Jag gissar att elen kommer att kosta en del då.

Grundproblemet är alltså att jag inte vet hur plantorna reagerar när det är ca 6 grader med frostvakt till vintern och när det under dagarna temperaturen kan komma upp i 25 grader(solen + lampor). Har någon koll på detta?

Mvh Magda

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-10-2005, 09:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

nja -det är ingen hit att så perenner så tidigt att de gror innan vintern . Risken är att de dukar under .. så o ställ ut i januari i stället ...
          Eller så i december inne under ljus -de känner på sig att de är på rätt sida om våren då ...smile.gif
          Värma upp ett växthus hela året är mkt dyrt om vi talar om oisolerat växthus -perennerna blir svaga o mesiga att att stå för varmt o mörkt ett helt år -även om du har ljus till dem sad.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 05:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon