Hinnomäkisorterna säljs ofta som mjöldaggsresistenta men jag vet att det finns folk som säger att resistensen verkar brytas och det bekräftar ju detta, ifall det är Hinnomäki du fått mjöldaggsangrepp på.
Mjöldaggssvamparna på krusbär värdväxlar inte så man behöver inte hugga ner cypresser, tror inte cypresser värdväxlar med någon sjukdom som är vanligt förekommande. Enar vet jag värdväxlar med olika rostsvampar som går på exempelvis päron och hagtorn men cypresser är inte någon fara att odla. Mjöldaggssvamparna på krusbär övervintrar på plantan. Många mjöldaggssvampar kan dö ifall det har varit en riktigt kall vinter men jag har haft krusbärsmjöldagg här i mälardalen och de vintrar vi tycker är tuffa verkar den inte dö av. Möjligtvis att man kan hålla tillbaka angreppen ifall man sprutar växten med svavelmedel från knoppsprickning och flera gånger under sommaren. +Ser till att växten har vatten, den typen av mjöldaggssvampar som förekommer i trädgården gynnas ofta av torka och höga kvävegivor(mjöldaggssvampar i växthus gynnas ofta av fukt). Även stenmjöl, algmjöl, åkerfräkenavkok sägs ha effekt mot mjöldaggen vid regelbunden användning. Funkar inget så är det nog bättre att byta ut buskarna mot andra sorter än Hinnomäki som också ska vara resistenta ex. Jacob och Invicta.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|